Safe school routes in Espoo - Evaluation of criteria

No Thumbnail Available
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Helsinki University of Technology | Diplomityö
Checking the digitized thesis and permission for publishing
Instructions for the author
Date
2008
Major/Subject
Liikennetekniikka
Mcode
Yhd-71
Degree programme
Language
fi
Pages
112
Series
Abstract
Turvallinen koulureitti on tärkeä osa lapsen kehitystä ja lapsilla tulisi olla mahdollisuus harjoitella itsenäistä liikkumista tutussa ympäristössä. Tutkimuksen tarkoituksena on Espoon tarkennetun koulureittien turvallisuuskriteeristön arviointi ja kehittäminen. Kriteeristöä arvioidaan maastokäyntien, oppilashaastattelujen, onnettomuustietojen, kohtaamistarkastelujen, liikennemäärien ja nopeusmittausten avulla. Maastokäyntien yhteydessä tarkastellaan koulujen lähiympäristön ongelmakohtia ja työn lopussa esitetään toimenpide-ehdotuksia turvallisuuden parantamiseksi. Kirjallisuustutkimuksella selvitettiin aiemmin käytössä olleita menetelmiä koulureittien turvallisuuden arvioimiseen. Lisäksi tarkasteltiin kevyen liikenteen onnettomuuksia, Espoon liikenneympäristöä yleisesti ja aiempia tutkimuksia lasten liikennekäyttäytymisestä. Työn yhteydessä toteutettiin laaja oppilashaastattelu, jolla selvitettiin 1.-5.-luokkalaisten lasten koulumatkan koettua turvallisuutta, lasten vaaralliseksi ja turvalliseksi kokemia asioita liikenteessä sekä tien ylityksen koettua turvallisuutta. Luokissa käydyillä keskusteluilla pyrittiin paikantamaan lasten vaaralliseksi kokemat paikat liikenneympäristöstä. Lasten ja autoilijoiden kohtaamisia tarkasteltiin tienylitystilanteissa ja lasten liikennekäyttäytymisestä tehtiin havaintoja. Havaintojen mukaan lapset kiinnittävät enemmän huomiota muihin asioihin kuin liikenneympäristöön. Mitä turvallisempi liikenneympäristö on, sitä vähemmän lapsi kiinnittää siihen huomiota. Havaittiin lasten käyttäytyvän varomattomasti sellaisessa liikenneympäristössä, jonka he kokevat turvalliseksi. Lapset ovat varovaisia liikenneympäristössä, jonka he kokevat vaarallisena. Ulkoiset ärsykkeet näyttivät vaikuttavan negatiivisesti lapsen varovaisuuteen. Autoilijoiden havaittiin käyttäytyvän varovaisesti sellaisessa liikenneympäristössä, jossa on alhaiset nopeusrajoitukset ja liikennemäärät ja lapset näkyvät selvästi liikenteessä. Lapset kävelevät ja pyöräilevät usein jalkakäytävän keskellä. Tien ylitystapa vaikuttaa lasten ja autoilijoiden käyttäytymiseen ylitystilanteessa, lapset käyttäytyivät varomattomasti valo-ohjatulla suojatiellä ja varovaisesti pelkällä suojatiellä. Autot väistävät lasta useimmiten valo-ohjatulla suojatiellä ja vähiten keskisaarekkeellisella suojatiellä. Havaintoaikana muutama auto ajoi päin punaista, vaikka jalankulkijoille oli jo vaihtunut vihreä ja lapsi oli astumassa suojatielle. Turvallisimpana asiana lapset pitivät koulumatkallaan jalkakäytävällä kävelyä ja pelottavimmaksi asiaksi he kokivat suuret ajonopeudet. Liikennemäärää lapset pitivät suurena, kun näkyvissä on koko ajan autoja. Myös muut kuin liikenteelliset asiat vaikuttivat koettuun turvallisuuteen. Haastattelututkimuksen ja maastokäyntien perusteella voidaan sanoa Espoon koulureittien olevan pääosin erittäin turvallisia. Kriteeristöä pyrittiin kehittämään lasten näkökulmasta. Ylitystapojen kriteerien osalta tarkennettiin liikennemääriä ja lisättiin omat kriteerinä kevyen liikenteen väylille ja näkemille. Lisäksi esitettiin yleisiä, muun muassa kunnossapitoon liittyviä kriteerejä. Työn lopussa on esitetty kriteeristön mukaisia toimenpide-ehdotuksia kohdekoulujen ympäristössä liikenneturvallisuuden parantamiseksi.
Description
Supervisor
Ernvall, Timo
Thesis advisor
Saarinen, Tuomo
Keywords
Other note
Citation