Software quality improvement using findings of customers' acceptance testing data

No Thumbnail Available
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Helsinki University of Technology | Diplomityö
Checking the digitized thesis and permission for publishing
Instructions for the author
Date
2006
Major/Subject
Tietojenkäsittelyoppi
Mcode
T-76
Degree programme
Language
en
Pages
71
Series
Abstract
Asiakas haluaa laadukkaan ohjelmiston. Asiakas ei tyydy sellaiseen tuotteeseen, joka ei täytä sen vaatimuksia. Asiakas valitsee sellaisen toimittajan, joka pystyy toimittamaan virheettömän, käyttäjäystävällisen ja tehokkaan sovelluksen. Ohjelmistotoimittajan on käytettävä sellaista prosessia, joka tuottaa laadukkaita lopputuotteita. Tänä päivänä ei ole vielä aivan onnistuttu tässä asiassa. Tässä työssä tutkitaan asioita, jotka voivat olla syynä asiakasvaatimusten poikkeamien ja huonon ohjelmistolaadun takana. Tutkimuksen tavoitteena on löytää ohjelmiston tuottamiselle laadunparantamiskeinoja hyödyntämällä asiakkaan hyväksymistestauslöydöksiä ja joitakin haastatteluja. Lisäksi ehdotetaan parempi tapa kerätä asiakkaan havaintoja. Tutkimuksen ensimmäinen osa koostuu kirjallisesta katsauksesta, jossa alussa käsitellään yleisiä ohjelmistoihin liittyviä laadullisia ominaispiirteitä. Tämän jälkeen keskitytään hyväksymistestausmenetelmiin ja analysointimalleihin. Tutkimuksen toinen osa koostuu muutamien projektien asiakkaiden hyväksymistestausaineistojen keräämisestä ja analysoinnista sekä neljän ohjelmistoalan asiantuntijan haastattelusta Jokaisen projektin asiakashavaintoaineistosta ja haastattelusta tehdään yksityiskohtainen selonteko ja analysointi. Lisäksi tämän osan lopussa tehdään koko empiirisestä aineistosta yhteenveto. Tutkimuksen lopussa esitellään yhteenveto ja ehdotukset ohjelmiston laadun parantamiselle.
Description
Supervisor
Sulonen, Reijo
Thesis advisor
Itkonen, Juha
Keywords
acceptance testing, hyväksymistestaus, test findings, asiakkaan löydökset, software quality improvement, laadun parantaminen
Other note
Citation