Pyörätaskut Helsingissä

No Thumbnail Available
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Insinööritieteiden korkeakoulu | Master's thesis
Date
2012
Major/Subject
Liikennetekniikka
Mcode
Yhd-7
Degree programme
Language
fi
Pages
72 + [20] s.
Series
Abstract
In 2011 the City of Helsinki introduced 16 bike boxes in the down town area. In Finland the bike box represents a "new generation" -measure for cyclists, comparable to bike lanes and one way bike paths that deal with cyclists in the general flow of traffic. Bike boxes serve cyclists in the motorists' territory, where traditional bike facilities are difficult to apply. Implementation of bike boxes can thus provide for cyclist-friendliness on narrow streets where alternative solutions are limited. This study presents an evaluation of the impacts of the first bike boxes installed in Helsinki. The aim of the study was to find out how the bike box installations perform and what lessons there are to be learned for the future. In addition to a strict traffic planning perspective a subjective user point of view was included in evaluating the performance of the installations. Two primary research methods were employed: an objective video surveillance of bike box intersections and surveys of cyclists and motorists. The behavior of 212 cyclists was analyzed in an observational study based on ten hours of video recordings from five intersections. The video surveillance was conducted at bike box intersections on four down town streets: Arkadinkatu, Albertinkatu, Fredrikinkatu and Töölönkatu. Attention was drawn to cyclists movements and weaving behavior, positioning during red lights, violations and risk behavior. Attention was also drawn to motor vehicle obstruction of bike boxes and adjacent bike lanes. A sample of 59 cyclists and 95 car drivers was included in the user survey which tried to address the impressions of cyclists and car drivers using the bike box intersections. The main issue was whether or not bike boxes improve cyclability and what effect they have on cyclists and motor traffic. The results show that cyclists on average comprehend the basic principles regarding positioning while approaching an intersection and while stopping in the bike box. Problems occur mainly in connection with left hand turns. Motorists show decent respect to bike boxes and adjacent bike lanes. The cyclist survey shows that the bike box installations have had a favorable response from the majority of cyclists.

Kesällä 2011 Helsingin kantakaupungin kaduille merkittiin 16 pyörätaskua osana pyöräliikenteen kokonaisvaltaista kehittämistä. Suomalaisittain pyörätasku on uuden ajan liikennejärjestely, samaa maata kuin pyöräkaistat ja yksisuuntaiset pyörätiet, jotka käsittelevät pyöräliikennettä samassa virrassa muun ajoneuvoliikenteen kanssa. Pyörätasku palvelee pyöräliikennettä autojen "reviirillä" - tilassa, jonne perinteiset keinovalikoimat eivät tahdo yltää. Se antaa keinon edistää pyöräilyä kaupungin ahtaassa katuverkossa, missä käyttökelpoiset suunnitteluratkaisut ovat rajalliset. Tässä tutkimuksessa on kerätty tietoa Suomen ensimmäisten pyörätaskujen liikenteellisistä vaikutuksista. Työssä on selvitetty, kuinka uudet pyörätaskujärjestelyt toimivat ja mitä niistä voidaan oppia jatkoa ajatellen. Asiaa tarkastellaan sekä liikennesuunnittelun että käyttäjien - pyöräilijöiden ja autoilijoiden - näkökulmasta. Vastauksia on haettu tutkimalla pyöräilijöiden ja muiden ajoneuvonkuljettajien käyttäytymistä pyörätaskullisissa risteyksissä sekä kartoittamalla käyttäjien mielipiteitä. Viidestä pyörätaskusta kuvatun kymmenentuntisen videoaineiston pohjalta on analysoitu yhteensä 212 pyöräilijän liikennekäyttäytymistä pyörätaskujen yhteydessä. Videotarkastelu on toteutettu pyörätaskuin merkityissä risteyksissä Albertinkadulla, Arkadiankadulla, Fredrikinkadulla ja Töölönkadulla. Tarkastelussa on kiinnitetty huomiota pyöräilijöiden ajolinjoihin ja ryhmittymiseen, pysähtymispaikkaan punaisissa valoissa sekä rikkomuksiin ja erilaiseen riskikäyttäytymiseen. Samalla on tarkasteltu moottoriajoneuvojen, lähinnä autoilijoiden, aiheuttamia häiriötilanteita. Pyörätaskuja koskeva käyttäjäkysely käsittää 59 henkilön otoksen pyöräilijöiden kohderyhmästä ja 95 henkilön otoksen autoilijoiden kohderyhmästä. Kyselyaineiston avulla on pyritty selvittä-mään, kokevatko pyöräilijät pyörätaskujen parantaneen pyöräilyolosuhteita sekä millaisia ovat autoilijoiden kokemukset ja mielipiteet pyörätaskuista. Tulokset osoittavat, että pyöräilijät hallitsevat yleiset ryhmittymisperiaatteet kohtuullisen hyvin ja pysähtyvät keskimäärin oikeaan paikkaan pyörätaskussa punaisen valon aikana. Ongelmia esiintyy lähinnä vasemmalle käännyttäessä. Autoilijat puolestaan kunnioittavat pyörätaskuja ja niitä edeltäviä pyöräkaistoja verrattain hyvin. Kyselyn perusteella valtaosa pyöräilijöistä kokee pyörätaskujen parantaneen pyöräilyolosuhteita.
Description
Supervisor
Luttinen, Tapio
Thesis advisor
Silfverberg, Leena
Keywords
pyöräilyn edistäminen, pyöräliikennejärjestelyt, tiemerkinnät, pyörätasku, cycling promotion, cycle facilities, road markings, bike box
Other note
Citation