Opiskelijoiden asumispolut Suomessa

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis
Location:
Date
2019
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Language
fi
Pages
197 + 20
Series
Abstract
Tämä diplomityö tarkastelee korkeakouluopiskelijoiden asumispolkuja Suomessa. Tarkoituksena on syventää ymmärrystä opiskelijoiden asumiskäyttäytymisestä ja asumisvalinnoista ja siten haastaa julkisesta keskustelusta välittyvää yksinkertaistavaa kuvaa opiskelijoiden asumisesta. Työn teoreettisena viitekehyksenä toimii David Claphamin kehittämä asumispolkujen käsite, jossa asumista lähestytään ajallisena jatkumona ja asukkaan omien kokemusten kautta. Tutkimuksen aineistona käytettiin opiskelijoiden asumishistoriaa kartoittavaa kyselyaineistoa (N=1459) sekä vastanneiden joukosta poimittujen opiskelijoiden teemahaastatteluita (N=8). Aineiston pohjalta analysoitiin tyypillisiä muuttotilanteita, asunnon valintaperusteita sekä asumiskäyttäytymistä tietyissä elämänvaiheissa. Tulosten perusteella opiskelijat muuttavat etusijassa elämäntilanteeseen liittyvistä syistä. Opiskeluiden aikaiset asunnot mielletään pääasiassa kodeiksi, mutta lapsuudenkoti voi silti säilyä osana opiskelijan opiskelunaikaista asuntoportfoliota, mikä realisoituu etenkin ongelmatilanteissa. Opiskelijoiden asumispolut ovat moninaisia, mutta niiden joukosta on mahdollista tunnistaa ainakin kolme asumisen moottoritietä: opiskelija-asumisen polku, asumisura ja yhteisöllisen asumisen polku. Nämä voivat esiintyä yksittäisen opiskelijan asumispolulla peräkkäin ja limittäin. Opiskelijat saattavat suunnitella tulevaa asumistaan usean asumisratkaisun päähän, mutta myös positiivisilla ja negatiivisilla yllätyksillä on myös iso rooli. Taloudellisten tekijöiden ohella sosiaalinen ja kulttuurinen pääoma vaikuttavat opiskelijoiden asemaan asuntomarkkinoilla. Työ osoittaa, että kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen yhdistäminen on hedelmällistä asumispolkujen tutkimuksessa. Tämä kuitenkin edellyttää tutkimusmenetelmien kehittämistä sekä asumispolkujen makrotason käsitteiden tarkempaa määrittelyä.

This thesis focuses on higher educations students’ housing pathways in Finland. The aim is to deepen our understanding on students’ housing behaviour and housing choices as well as to challenge oversimplified notions of students’ housing pervasive in public discussion. The concept of housing pathways functions as the theoretical framework of the study. The housing pathways approach studies housing as a continuous interaction between household and its consumption of housing and focuses on the experiences of the individual. The research was based on a survey (N=1459) that mapped students’ housing biographies as well as thematical interviews (N=8) conducted with students picked from amongst the respondents of the survey. Based on these, students’ migration behavior, housing choice criteria and housing behaviour in key life cycle junctions were analysed. Based on the result, students primarily move on account of social and work or study related reasons. Students mostly perceive their housing during studies as homes, although childhood homes can remain as part of their housing portfolio, which can be utilized when experiencing housing difficulties. Although students have diverse housing pathways, it is possible to discern at least three types, housing motorways: student housing pathway, housing career and communal housing pathway. These can occur successively or alongside one another along one’s individual housing pathway. Students can plan their housing ahead over several different circumstances, but both positive and negative coincidences also play a major part. Social and cultural capital influence student success on the housing market alongside financial factors. The study proves that combining quantitative and qualitative research approaches can be fruitful in researching housing pathways. However, suitable research methodologies need further development and concepts for analysing the aggregate level of housing pathways require more accurate definition.
Description
Supervisor
Lapintie, Kimmo
Thesis advisor
Eskelä, Elina
Keywords
asumispolut, opiskelijat, opiskelija-asuminen, asumisen moottoritiet, asumiskäyttäytyminen, asuminen
Other note
Citation