Printtiviidakossa – Tunnistettavan tyylin merkitys kuosisuunnittelijalle

No Thumbnail Available
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis
Ask about the availability of the thesis by sending email to the Aalto University Learning Centre oppimiskeskus@aalto.fi
Location:
P1 OPINNÄYTTEET D 2019 Waitinen
Date
2019
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Fashion, Clothing and Textile Design
Language
fi
Pages
71+30
Series
Abstract
Luovalla alalla usein suunnittelijoiden kohdalla toistuva puheenaihe on suunnittelijan tyyli. Tyyli sana voidaan kuitenkin käsittää eri tavoin. Mitä tarkoittaakaan tyyli ja miten se eroaa suunnittelijan kädenjäljestä? Harvemmin tarkasteltu näkökulma on se, että onko selkeä tunnistettava tyyli suunnittelijalle kilpailuetu vai voiko siitä muodostua myös rasite? Maisterin opinnäytetyö Printtiviidakossa – Tunnistettavan tyylin merkitys kuosisuunnittelijalle on produktiopainotteinen opinnäyte, joka koostuu sekä kirjallisesta, että produktiivisesta osasta. Opinnäytteen kirjallisessa osuudessa käsitellään tyyliä ja sen merkitystä kuosisuunnittelijalle. Opinnäytteen tutkimusosuus perustuu laadulliseen kyselytutkimukseen, joka toteutettiin avointen kysymysten avulla. Kyselyn ensisijainen tarkoitus oli kuulla kuosialan ammattilaisten näkemyksiä aiheesta heidän kokemuspohjaansa perustuen. Kysely jakautui kahteen polkuun, joista toinen oli suunnattu kuosisuunnittelijoille ja toinen muille kuosialan ammattilaisille. Kyselyn avulla pyrittiin selvittämään oman tyylin merkitystä kuosisuunnittelijalle. Teetetyn kyselytutkimuksen avulla opinnäyte pyrkii antamaan vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Onko kuosisuunnittelijalle tärkeää löytää oma tyyli? Mitä hyötyä tai haittaa voi vahvasta omasta tyylistä olla kuosisuunnittelijalle? Ja jos suunnittelijalla on oma vahva tyylinsä, olisiko siinä syytä pysyä? Opinnäytteen produktiivinen osa koostuu kolmesta kokoelmasta kuoseja, jotka yhdessä muodostavat kuosiportfolion myyntitarkoitusta varten. Produktiona toteutettiin kaksikymmentä kasviteemaista kuosia, jotka on suunniteltu vaatetuskuosien lainalaisuuksien mukaisesti. Opinnäyte avaa kuosisuunnitteluprosessin kautta kuosiportfolion kokoamista, luonnosteluvaiheen kautta lopulliseksi tuotteeksi. Opinnäytteen tavoitteena on ymmärtää tyylin merkitystä freelance kuosisuunnittelijalle. Työn tarkoituksena on toimia apuna alan opiskelijoille, jotka painiskelevat oman tyylin löytämisen äärellä. Lisäksi opinnäytteen henkilökohtaisena tavoitteena oli lisätä asiantuntemusta, sekä oman suunnittelijaidentiteetin vahvistaminen.

Most designers in the creative field ponder with the concept of style at some point in their careers. The word style can be understood in many ways. What is actually style and how does it differ from designer’s characteristic handprint? The less frequently considered aspect is whether a designer’s own characteristic style is a competitive advantage or can it be found as a burden at times. Master’s thesis Printtiviidakossa – Tunnistettavan tyylin merkitys kuosisuunnittelijalle is a production-based thesis which consists of a literary review and a production part. The written part of the thesis discusses about style and its relevancy to a pattern designer. The research part is based on a qualitative survey, which was implemented through open questions. The primary purpose of the survey was to hear the views of professionals working in the sector, based on their experiences. The aim of the survey was to find out about the significance of having your own style as a pattern designer. With the help of the survey the thesis provides answers to following research questions: Is it important for a pattern designer to find their own style? What is the benefit or disadvantage of having your own characteristic style? And if a designer should have their own strong style, should they try to maintain it. The production part of the thesis consists of three assortments of pattern designs, that together form a pattern portfolio for sale purposes. Twenty plant and flower themed patterns were designed according to the terms of fashion pattern design. Thesis presents the design process of a pattern portfolio through the sketching phase into a final product. The thesis aims to understand the importance of style for a freelance pattern designer. Another aim was to create a professional and versatile pattern portfolio. The thesis may provide assistance to design students who struggle with finding their own way as designers. A personal goal of the thesis was to gain expertise and to strengthen designer identity.
Description
Supervisor
Salolainen, Maarit
Thesis advisor
Fagerlund, Maija
Hyötyläinen, Ilona
Keywords
tyyli, kädenjälki, kuosisuunnittelu, kuosiportfolio, tekstiilisuunnittelu, kuosi
Other note
Citation