Combined user experience: utilizing built environment in mixed reality gaming

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Sähkötekniikan korkeakoulu | Master's thesis
Date
2019-08-19
Department
Major/Subject
Control, Robotics and Autonomous Systems
Mcode
ELEC3025
Degree programme
AEE - Master’s Programme in Automation and Electrical Engineering (TS2013)
Language
en
Pages
71
Series
Abstract
Currently, there are intelligent building automation systems, mainly in non-domestic buildings, and the number of buildings containing these systems will increase in the future. Presently, these systems are typically in their own "silos", with significantly limited access from the outside. In addition to their intended everyday use, one potential area of application for these systems is in mixed reality gaming, where objects and systems in the physical world, such as the lights of a room, would be used in a game. In this thesis, the use of building automation systems in gaming was studied with a case study: a small building automation system was enabled for use in gaming, and used in a user experience test. The building automation system was made usable in gaming by developing and deploying a temporary extension that made it compatible with cloud service architectures. This extension is an open-source HTTP-API that receives HTTPcommands and accesses the existing devices in a room which are relevant for gaming: the lights and an occupancy detector. The HTTP-API was deployed on a laptop which was connected to a device in the system with an Ethernet cable. The HTTP-API was functional, and used in the user experience test. The user experience test preparations included the development and creation a simple minimalist Angry Birds -esque 3D game, where exploding projectiles were used to knock down bowling pins. The lights in the room were flashed during explosions. A small scale qualitative user experience test with 4 participants was done where the participants played the game through twice: with and without the lights flashing. The participants reported increased enjoyment and engagement, particularly immersion, when the lights were flashed at the appropriate times.

Nykyisin lähinnä muissa kuin asumistarkoitukseen rakennetuissa rakennuksissa on älykkäitä rakennusautomaatiojärjestelmiä, ja näitä sisältävien rakennusten määrä tulee kasvamaan tulevaisuudessa. Tällä hetkellä rakennusautomaatiojärjestelmät ovat omissa "siiloissaan", joista yhteydet ulkomaailmaan ovat huomattavan rajoitettuja. Jokapäiväisen arkikäytön lisäksi yksi mahdollinen sovellusalue rakennusautomaatiojärjestelmille on lisätyn todellisuuden peleissä, joissa reaalimaailman esineet ja järjestelmät, kuten huoneen valot, on otettu mukaan peliin. Tässä diplomityössä tutkittiin rakennusautomaatiojärjestelmien käyttöä pelaamisessa tapaustutkimuksella: pienen rakennusautomaatiojärjestelmän mukaan ottaminen peleihin mahdollistettiin, ja sen avulla suoritettiin käyttäjäkokemustesti. Rakennusautomaatiojärjestelmän mukaanotto mahdollistettiin järjestelmän väliaikaisella laajennuksella, joka tekee siitä yhteensopivan pilvipalveluarkkitehtuurien kanssa. Laajennus on avoimen lähdekoodin HTTP-rajapinta, joka vastaanottaa HTTP-komentoja ja käyttää järjestelmän pelaamisen kannalta relevantteja laitteita: huoneen valoja sekä läsnäolotunnistinta. Rajapinta oli käytössä kannettavalla tietokoneella, joka oli kytketty rakennusautomaatiojärjestelmän laitteeseen Ethernet-kaapelilla. Rajapinta oli toimiva ratkaisu, ja sitä käytettiin käyttäjäkokemustestissä. Käyttäjäkokemustestin valmistelut sisälsivät yksinkertaisen minimalistisen Angry Birds -pelin kaltaisen kolmiulotteisen pelin suunnittelun ja luomisen. Pelin tavoitteena on kaataa keiloja heittämällä räjähtäviä ammuksia. Huoneen valoja vilkautettiin räjähdysten aikana. Pienen skaalan käyttäjäkokemustesti suoritettiin neljällä osanottajalla, joista jokainen pelasi pelin läpi kahdesti: kerran valojen kanssa ja kerran ilman. Kaikki osanottajat sanoivat valojen mukaanoton lisäävän heidän nautintoaan ja immersiotaan.
Description
Supervisor
Nikander, Pekka
Thesis advisor
Nikander, Pekka
Keywords
case study, building automation, gaming, user experience
Other note
Citation