Supporting employees on the road: A case study on supporting self-directed learning in a self-managing software consultancy

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Perustieteiden korkeakoulu | Master's thesis
Date
2019-06-17
Department
Major/Subject
Entrepreneurial Leadership
Mcode
SCI3088
Degree programme
Master’s Programme in Computer, Communication and Information Sciences
Language
en
Pages
52 + 3
Series
Abstract
Self-management as an organisational structure has been growing in popularity Finnish software consultancies. It emphasises organisation wide decentralisation of the typical managerial responsibilities and decision-making authority. Several benefits of self-management have been identified, but detailed discussion on practicalities of such organisations has been scarce. While many of these organisations adapting self-management stress employee learning as an important part of their culture, there have been few studies on how these organisations should support employee learning. The methods of self-directed learning offer potential recommendations, but their applicability to self-managing organisations has not been widely examined. This thesis addresses the topic by examining how self-managing organisations are able to support the self-directed learning of their employees through three topics: First, employee perception of self-directed learning in a self-managing organisations was studied; Second, the support for self-directed learning provided was studied; And third, key organisational practices affecting self-directed learning were identified. This thesis was a qualitative single case study on a Finnish software consultancy, Columbia Road. The empirical data consisted of eleven theme interviews of case company employees, and internal documents. The interviewees included members of case company management and software development consultants. Data analysis was performed using a systematic combining process grounded to existing theory. The results indicate that employees perceive self-directed learning positively and see it as a necessary practice when working in a self-managing organisation. At the same time, they expect organisational support for it, and support could be seen to increase effectiveness of learning and lower associated stress. Feedback collection, prioritising learning and identifying learning resources were noted as challenges. Furthermore, three key organisational practices affecting self-directed learning in software development consultancy were identified: project staffing, decision-making framework and organisational learning.

Itseohjautuvuus organisaatiorakenteena on yleistynyt suomalaisissa ohjelmistokonsultointiyrityksissä. Se pohjautuu koko organisaation kattavaan johtajien tehtävien ja päätöksentekovallan hajauttamiseen. Useita itseohjautuvuuden etuja on tunnistettu mutta näiden organisaatioiden käytäntöjen ja prosessien seikkaperäinen käsittely on kirjallisuudessa vaillinaista. Vaikka moni näistä organisaatioista painottaa työssäoppimisen tärkeyttä, on työntekijöiden oppimisen tukemisesta niissä vain vähän tutkimusta. Itseohjautuvan oppimisen työkalut tarjoavat mahdollisia suosituksia tähän, mutta niiden sopivuutta itseohjautuviin organisaatioihin ei ole tutkittu laajemmin. Tämä työ käsittelee aihetta tutkimalla kuinka itseohjautuvat organisaatiot pystyvät tukemaan työntekijöidensä itseohjautuvaa oppimista kolmen kysymyksen kautta: Ensiksi, mikä on työntekijöiden käsitys itseohjautuvasta oppimisesta itseohjautuvassa organisaatiossa; Toiseksi, kuinka kohdeorganisaatio tukee itseohjautuvaa oppimista; Ja kolmanneksi, mitkä ovat itseohjautuvassa organisaatiossa tärkeitä käytäntöjä itseohjautuvan oppimisen tukemiseksi. Työ toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, jonka kohteena oli suomalainen ohjelmistokonsultointiyritys Columbia Road. Tutkimuksen lähdeaineisto koostui yhdestätoista yrityksen työntekijän teemahaastattelusta, sekä sisäisistä dokumenteista. Haastateltavat olivat yrityksen ohjelmistokehitykseen erikoistuneita konsultteja ja yrityksen johtoa. Tulokset osoittavat haastateltavien näkevän itseohjautuvan oppimisen positiivisena, ja itseohjautuvissa organisaatioissa pakollisena, osana työnkuvaansa. Kuitenkin, itseohjautuvalle oppimiselle odotettiin samaan aikaan organisaation tukea, ja tuen nähtiin parantavan oppimisen tehokkuutta, sekä madaltavan siihen mahdollisesti liittyvää stressiä. Palautteen saaminen ja kerääminen, sekä oppimisen priorisointi suhteessa muuhun työhön tunnistettiin itseoppimisen haasteiksi organisaatiossa. Lisäksi, kolmena tärkeänä organisaation käytäntönä ohjelmistokonsultointiyrityksessä tunnistettiin konsulttien allokointi projekteihin, päätöksentekokäytännöt ja organisaation oppiminen.
Description
Supervisor
Järvenpää, Eila
Thesis advisor
Eloranta, Lauri
Keywords
self-directed learning, self-managing organisations, human-resource development, workplace learning
Other note
Citation