Suomalaisen muotoilun vierivä kivi ei sammaloidu - Suomalaisen muotoilun kohtaamia haasteita muotoilijan näkökulmasta

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis
Location:
P1 OPINNÄYTTEET D 2019 Huovinen
Date
2019
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Product and Spatial Design
Language
fi
Pages
145
Series
Abstract
Tämä maisterin opinnäytetyö on tutkimusmatka kotimaisen muotoilun kentälle, jonka kalustemuotoilijat kohtaavat tänä päivänä. Työssäni tutkin muotoilijan roolia suomalaisen nykymuotoilun kentällä ja pyrin avaamaan kentän tapahtumia työelämässä jo pidempään toimineiden sekä vasta valmistuvien tai valmistuneiden muotoilijoiden antamien haastatteluiden avulla, saadakseni tarkemman käsityksen siitä, minkälaisena tilanne kentällä näyttäytyy muotoilijoiden työllistymisen ja uran edistämisen kannalta. Perehdyn seikkoihin, jotka vaikuttavat yhteistyön syntymiseen suomalaisten muotoilijoiden ja kotimaisten valmistajien välillä ja valotan tekijöitä, jotka hidastavat tai estävät uuden muotoilun edistymisen valmistukseen ja markkinoille. Työni pyrkimyksenä on hahmottaa kentän rakennetta ja mahdollisia ongelmia siinä, samalla korostaen muotoilun laajempaa vaikutusta yhteiskunnassamme ja sitä, miten muotoilun tarjoamat edut voitaisiin saada paremmin hyödynnettyä. Opinnäytetyöni koostuu tutkimuksesta, sekä projektiosuudesta. Projektiosuus kertoo vuonna 2017 perustetusta yrityksestä Young Finnish Design Oy:stä, jonka perustimme yhdessä sisustusarkkitehti Elisa Luodon kanssa. Yrityksen tavoitteena on auttaa suomalaisia nuoria muotoilijoita saamaan tuotteensa valmistukseen ja myyntiin. Käsittelen opinnäytetyöni aihetta muotoilijan näkökulmasta, mutta olen sisällyttänyt työhön näkökulmia myös yrittäjän perspektiivistä. Projekti-osuudessa syvennyn yrityksen perustamiseen, sekä toimiin, joita on tehty yritystoiminnan edistämiseksi. Opinnäytetyön lähdemateriaalina on käytetty alan kirjallisuutta, teemaan liittyviä online-artikkeleita, podcasteja, opinnäytetöitä, raportteja ja haastatteluja, sekä havaintojani opintojeni varrelta. Omien kokemusteni ohella, työni pohjaa muotoilijoiden kokemuksiin muotoilun kentällä. Näitä kokemuksia tutkin työssäni suullisten ja kirjallisten haastatteluiden avulla. Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta, että muotoilijan näkökulmasta ongelmat kiteytyvät tuotteiden saattamiseksi markkinoille. Ongelmakentän rakenne koostuu useammasta eri tekijästä, joita ovat mm. kotimaan markkinan pieni koko, valmistavien tahojen vähyys, yritysten huono kilpailukyky kotimaisilla ja kansainvälisillä markkinoilla, viennin takkuaminen ja resurssien puute. Suomessa muotoilun hyödyntämisessä nähdään etuja mm. kansantalouden kasvattajana ja asiantuntijoiden mukaan yritykset ovat alkaneet ymmärtämään muotoilun tarjoamia hyötyjä yhä enenevissä määrin. Muotoilun tuotteistamisen esteinä korostuvat mm. myynti ja markkinointi. Markkinoinnin ja brändäämisen suhteen suomalaiset yritykset ovat ottaneet edistysaskeleita, mutta rimaa tulisi edelleen nostaa korkeammalle. Kotimaiset muotoilualan yritykset ovat myös yhä enenevissä määrin tehneet toimenpiteitä toimintansa kansainvälistämiseksi. Kilpailukyvyn kehittämiseksi olisi toivottavaa, että Suomen valtio pystyisi tarjoamaan monipuolisempaa ja kohdennetumpaa tukea kotimaisille muotoilualan yrityksille.

This master´s thesis tells about the field which Finnish furniture designer´s are facing today. The thesis studies the role of a designer in the modern field of design and pursues to describe designer´s experiences through interviews of professional designers and designers who are in the early stage of their careers. The interviews provide a better understanding to designer´s employment situation and how their careers advance. I study the factors which have an affect on co-operation between designers and manufacturers and what factors result in preventing design to reach markets. The aims of this thesis is to understand the outlines of the situation in the field of furniture design and the troubles the field is facing. At the same time I am highlighting the vaster effect design has in our society and how we could better benefit from using design as an asset. This thesis consists of two parts; research and project. The project is about Young Finnish Design Oy, a company which was founded year 2017 together with interior architect Elisa Luoto. The company aims to help designers to get their products into manufacturing and to markets. I discuss my topic from the point of view of a designer but I have also included viewpoints from entrepreneur´s perspective. In the project part I go deeper into the founding process of the company and development of the business. The source material consists of literature, online-articles related to the theme, podcasts, reports, theseses, interviews and also the writer´s own observations. In addition to own experiences, this thesis is based on designer´s experiences in the field of design. These experiences I study in my thesis using oral and written interviews. The outcome of this study is that furniture designer´s troubles crystallize in getting own work into manufacturing and markets. The reasons leading to this are among others, small size of domestic market, small amount of manufacturers, companie´s weak competitiveness, troubles in export and lack of resources. In Finland utilization of design is seen to be beneficial for example in increasing national economy and according to specialists Finnish companies have started to understand better the benefits of design. The obstacles to productizing design emphasizes in sales and marketing. Regarding marketing and branding Finnish companies have though taken steps forward. Design companies have made increasing procedures to internationalize their businesses. To develop competitiveness it would be desirable that the Finnish government would provide more versatile and targeted support to Finnish design companies.
Description
Supervisor
Kareoja, Pentti
Thesis advisor
Pirinen, Antti
Keywords
kalusteteollisuus, suomalainen muotoilu, nuori muotoilija, markkinointi, muotoilu, kalustemuotoilu
Other note
Citation