Tekstiilisuunnittelua taidegrafiikan välineillä

No Thumbnail Available
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis
Ask about the availability of the thesis by sending email to the Aalto University Learning Centre oppimiskeskus@aalto.fi
Location:
P1 OPINNÄYTTEET D 2018 Lehto
Date
2018
Department
Muotoilun laitos
Department of Design
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Fashion, Clothing and Textile Design
Language
fi
Pages
100
Series
Abstract
Tämä opinnäytetyö on produktiopohjainen tutkielma taidegrafiikan ja tekstiilin kuvioinnin menetelmistä ja niiden välisistä suhteista. Kokeilevan tutkimuksen päätehtävä on monipuolistaa ja rikastuttaa tekstiilisuunnittelun luonnostelutapoja, välineitä sekä materiaaleja. Tämän lisäksi haluttiin kokeilla mitä lisäarvoa kuvataiteen lähestymistapa tuo tekstiilisuunnitteluun. Opinnäytetyössä tutkittiin ja suunniteltiin tekstiilejä käyttäen niiden kuvioiden luonnosteluun perinteisiä taidegrafiikan työvälineitä ja painomenetelmiä. Opinnäytetyö on muotoilun tutkimusaloista konstruktiivista muotoiluntutkimusta, joka perustuu toimintatutkimukseen, muotoilumenetelmien ja -lähestymistapojen kehittämiseen. Tutkimuksen aineistona toimi tehty prosessi ja sen tulokset. Tutkimuksen kirjallisessa osassa avataan ja tarkastellaan tekstiilisuunnittelun ja taiteellisen luonnostelun yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia sekä vertaillaan luonnostelun merkitystä teollisen muotoilun ja taiteellisen työskentelyn välillä. Tutkimuskohteena oli tekstiilisuunnittelulle uudenlaisen luonnosteluprosessin hyödyntäminen. Tutkimuksessa käsitellään luonnostelun merkityksiä taiteen ja suunnittelun prosesseissa. Lisäksi pohditaan, miten suunnittelijaan vaikuttaa nopeasti etenevän suunnitteluprosessin tarkoituksenmukainen hidastaminen. Onko perusteltua valita työläs ja aikaa vievä luonnostelun tapa jos päämääränä on teollinen tuotanto? Tutkimuksessa nostetaan esille myös, kuinka nykypäivänä tekstiiliteollisuus työntää markkinoille kasvavalla vauhdilla lisää tuotteita. Ongelmaa lähestyttiin slow-liikkeen kautta, jonka ideana on tavoitella määrän sijaan aikaa. Opinnäytetyöni produktio-osassa työskentelin aluksi taidegrafiikanpajalla; serigrafian, litografian ja metalligrafiikan painomenetelmillä, kuvioita luonnostellen. Noiden luonnosten pohjalta suunnittelin kudottuja ja painettuja kankaita, joista osan toteutin tekstiileiksi. Muokkasin luonnoksia tekstiileiksi, mukaillen grafiikanmenetelmien ja välineiden jälkeä, silti pitäen mielessä erilaisten työvaiheiden ja -välineiden minulle antaman uuden materiaaliymmärryksen. Tehdyn prosessin kautta selvisi, kuinka taiteellinen ja taiteen välineillä tehty luonnosteluprosessi antoi työskentelylle uudenlaisen taktiilisen ja audiovisuaalisen materiapohjan josta nostaa uudella tavalla aineistoa tekstiilisuunnitteluun. Taiteellinen toiminta on kokonaisvaltaista ja moniaistillista. Se voimisti, herkisti ja vapautti luonnostelua, ja tästä oli selkeää hyötyä tekstiilisuunnittelulle.

The production-based thesis examines the relationships between methods of art graphics and textile design. The main task of the experimental research is to diversify and enrich textile design processes, tools and materials. Moreover I wanted explore the added value of visual art to textile design, by studying designed textiles using traditional art graphics printing methods and tools to sketch. My thesis is a research through design practice and its based on practice-based research and development of new design methods and approaches. The written part of the research opens up and looks at the similarities and differences between textile design and artistic drafting as well as compares the significance of sketching between industrial design and artistic work. Target of my research was to explore new sketching process for textile design. The research, discusses the significance of sketching in art and design processes. In addition, ways in which the designer is influenced by the appropriate slowdown of the fast- moving design process are employed. Is it justified to choose a tedious and time-consuming way of sketching if the goal is industrial production? The thesis also highlights ways in which today's textile industry is launching more and more products at the expanding pace of the market. The problem is approached though slow- movement, whose idea for example is to seek time rather than volume. At the beginning of production process, I worked in the printmaking workshop sketching and drafting by serigraphy, litho and intaglio methods. Based on the drafts, I designed woven and printed fabrics and some of those I made into textiles. I modified the sketches into textiles, adap- ting the traces of graphics methods and tools still keeping in mind the new material understan- ding given to me by various work stages and tools. In my thesis I found out how artistic work made artistic drafting processes gave a new kind of tactile and audiovisual and starting point to textile design. Artistic process is holistic and multisensory activity, it strengthened, sensitized and unleashed sketching, and this was a clear benefit to textile design.
Description
Supervisor
Salolainen, Maarit
Thesis advisor
Korolainen, Hanna-Kaisa
Berg, Kalle
Keywords
luonnostelu, taidegrafiikka, tekstiilisuunnittelu, hitaus, joutilaisuus, moniaistillisuus, materiaalitietoisuus, taiteellinen toiminta
Other note
Citation