The role of illustrations in children's sustainability-related picture books

No Thumbnail Available
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis
Ask about the availability of the thesis by sending email to the Aalto University Learning Centre oppimiskeskus@aalto.fi
Location:
P1 OPINNÄYTTEET D 2018 Kolehmainen
Date
2018
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Creative Sustainability
Language
en
Pages
116
Series
Abstract
At the time when mankind is facing growing sustainability challenges there is an urgent need for adequate early education for sustainable development (ESD). The way people educate their children and the way next generations respond to nature will shape the conditions of our societies. Children’s literature has significance in instilling values and shaping one’s behavior which will eventually form the way of life. A key premise of this study is that children’s sustainability-related picture books can be harnessed for early educational purposes in order to instill a sustainable lifestyle. Children’s picture books convey meaning through two symbol systems: text and pictures. While the dynamics of texts and pictures in picture books, and their significance for children’s learning, have been well-researched, the research specifically focusing on the use of picture books and illustrations in early ESD is largely lacking. Furthermore the perceptions of illustrators and their contribution to narrative meaning-making have not been widely investigated. The purpose of this study was to shed light on how the complex construction of texts and pictures convey meaning in sustainability-related educational picture books. The particular focus of the study was to examine the role of illustrations in relation to text and how illustrators perceive this dynamics. This qualitative study analyzed text-illustration relationships in Finnish sustainability-related picture books. In addition semi-structured qualitative interviews were conducted in order to investigate illustrators’ perceptions of the subject. The findings of the study laid foundation for my own picture book concept which aims at providing an ideal resource for children to learn from. Based on the study findings I chose to utilize symmetrical or complementary text-illustration relationships in my book concept in order to provide information in the most comprehensible way. This thesis provides evidence that illustrations play a significant role in children’s sustainability-related picture books by improving children’s comprehension of the complex content. The findings of this study showed that the primary function of the illustrations in sustainability-related picture books is to reinforce and complement text as well as to alleviate possibly distressing information. +This study discovered that the illustrators perceive the role of illustrations in the picture books congruously and favor non-complicated representation of sustainability issues to children. Moreover the study found, which was not directly indicated by the previous research, that illustrators’ personal mission and emotional relationship to the topic influenced and directed significantly the design process. The study discovered that even though the illustrators mainly agreed with the educational recommendations for early ESD their opinions were sometimes contradictory and conflicting with the suggestions of previous researchers. This study concluded that teaching complex issues such as sustainability in a form of picture book is suitable for preschool aged children.

Lisääntyvät kestävän kehityksen haasteet ovat nostaneet esiin varhaiskasvatuksen roolin ihmisten elämäntapojen sekä yhteiskuntien muovaamiseksi kestävämpään suuntaan. Lastenkirjallisuutta voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen välineenä arvojen, käyttäytymisen ja elämäntapojen suuntaamisessa pitkäkestoisesti ekologisempaan ja kestävämpään suuntaan. Aiempien tutkimusten mukaan varhain opitut arvot siirtyvät myös aikuisuuteen. Tämän tutkimuksen keskeisenä lähtökohtana on, että lasten kuvakirjat tarjoavat potentiaalisen keinon vaikuttaa arvojen ja käyttäytymisen muovaamisessa kestävämpään suuntaan. Viestintä lasten kuvakirjoissa muodostuu tekstin ja kuvan vuorovaikutuksesta, jotka yhdessä osallistuvat kerrontaan ja merkitysten luomiseen. Vaikka kuvakirjojen tekstien ja kuvien välistä suhdetta, ja tämän merkitystä lasten luku- ja oppimisprosesseissa on tutkittu laajasti, tutkimus, joka keskittyisi erityisesti kuvakirjojen ja kuvitusten hyödyntämiseen kestävän kehityksen ohjelmissa on puutteellista. Myöskään tutkimusta, joka tarkastelee kuvittajien roolia kuvakirjojen merkitysten rakentamisessa sekä heidän käsitystään kuvan ja tekstin välisestä suhteesta ei juurikaan ole. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten tekstien ja kuvien monimutkainen suhde ilmenee kasvatuksellisissa kestävän kehityksen teemoja sisältävissä kuvakirjoissa. Tutkimuksen painopisteenä olivat kirjojen kuvitusten suhde tekstiin ja miten kuvittajat tämän käsittävät. Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen aineisto koostui suomalaisista lasten kestävän kehityksen kuvakirjoista sekä kirjojen kuvittajien haastatteluista. Tutkimustulokset muodostivat perustan omalle lasten kuvakirjakonseptilleni, joka pyrkii välittämään tietoa kestävästä kehityksestä esikouluikäisille sopivalla tavalla. Tutkimustulokset vahvistivat kuvilla olevan merkittävän roolin lasten kasvatuksellisissa kuvakirjoissa myötävaikuttamalla lasten sisällönymmärtämisprosesseihin. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kuvien ensisijainen tehtävä kestävän kehityksen teemoja sisältävissä kuvakirjoissa, on vahvistaa tekstin välittämiä merkityksiä, sekä lieventää mahdollisesti ahdistusta aiheuttavia negatiivisia sisältöjä. Tutkimus osoitti, että kuvittajat käsittävät kuvitusten roolin edellä mainitun kaltaisesti vaikkakin heidän näkemyksensä olivat osittain ristiriitaisia. Tämän lisäksi tutkimuksessa havaittiin kuvittajien henkilökohtaisten arvojen ja tavoitteiden vaikuttavan olennaisesti kuvitusprosesseihin sekä merkitysten välittymiseen kuvakirjoissa.
Description
Supervisor
Jalas, Mikko
Thesis advisor
Jalas, Mikko
Keywords
children’s sustainability-related literature, early education for sustainable development, text-illustration relationships in picture books, education for environment, children’s literature as a means of early education
Other note
Citation