Towards sustainable freight transportation - Evidence from the logistics sector

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Business | Doctoral thesis (article-based)
Date
2017
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Language
en
Pages
187
Series
Aalto University publication series DOCTORAL DISSERTATIONS, 216/2017
Abstract
Transportation is one of the sectors emitting the most greenhouse gases worldwide. To protect the environment, more attention must be paid to energy efficiency in the transport sector. From an environmental point of view, rail transport is more efficient than road transport over long distances. Thus, one way to make logistics greener is to shift from road transportation to intermodal road and rail transportation. The European Commission has included this objective in its agenda for years. However, despite the EU's efforts, the proportion of rail transport is still rather low in Europe. In order to understand sustainable transport, it is necessary to take a closer look at logistics service providers (LSPs): the companies to which transportation and logistics services are being increasingly outsourced. This thesis has two aims. First, to explore LSPs' opinions, experiences and actions regarding environmentally sustainable transport. Second, to investigate how institutional theory and the resource-based view of the firm can explain the external and internal forces that influence the adoption of environmentally friendly business practises. Institutional theory explains how desire for social legitimacy leads firms to conform to norms of institutionalised sustainability. Thus, it can extend the understanding of the external forces that push logistics companies towards environmental sustainability. Although companies may experience various pressures to adopt sustainable business practises, external forces are not necessarily the only reasons to move towards sustainability. Companies may also adopt sustainable business practises when it is economically viable to be green or because they possess special green capabilities. This issue is addressed using the resource-based view. The research methodology includes quantitative and qualitative research methods. The survey data were collected from Finnish, Russian, Panamian and Puerto Rican LSPs and Structural Equation Modeling was used to analyze the data. The qualitative interview data were collected from Finnish logistics sector. The empirical results suggest that LSPs experience external pressures to adopt environmental business practises. These pressures come from various sources, such as: customers, regulation, competitors and industrial associations. However, the results indicate that environmental actions lead to better environmental and economic performance.

Toimiva rahtiliikenne on tärkeä osa modernia yhteiskuntaamme, mutta samalla kuljetuksista aiheutuu ympäristölle ja ilmastolle haittaa. Väitöskirjatyöni tavoitteena on selvittää, kuinka kuljetuspalveluja tarjoavat logistiikka-alan yritykset voivat vastata ilmastonmuutoksen aiheuttamaan haasteeseen ja vähentää kuljetuksista aiheutuvia haitallisia ympäristövaikutuksia. Tutkimukseni laajempana tavoitteena on lisätä ymmärrystä vihreämmistä rahtikuljetuksista ja logistiikasta sekä niiden vaikutuksista yritysten kilpailukykyyn. Tutkimuskohteena ovat logistiikkapalveluiden tarjoajat, sillä ne ovat tärkeässä roolissa vihreämpien kuljetuspalveluiden kehittämisessä ja käyttöönotossa. Logistiikkapalveluiden tarjoajat ovat haasteiden edessä tulevina vuosina, kun liikennepoliittiset tavoitteet edellyttävät kasvihuonepäästöjen merkittävää vähentämistä. Euroopan Unioni on viime vuosina yrittänyt edistää junarahtikuljetusten käyttämistä, sillä ne ovat hiilidioksidipäästöiltään ympäristöystävällisempiä kuin pelkästään maanteitse tapahtuvat kuljetukset. Junarahtikuljetuksiin liittyy monia ongelmia sekä mahdollisuuksia, joita väitöskirjani selvittää. Tutkimuskohteena väitöskirjassani on suomalaisten logistiikkapalveluiden tarjoajien lisäksi joukko ulkomaisia logistiikka-alan toimijoita Venäjältä, Puerto Ricosta ja Panamasta. Aineisto koostuu haastatteluista sekä kansainvälisestä kyselystä (N=173). Analyysi tehtiin laadullisin ja määrällisin menetelmin. Väitöskirjani tulosten perusteella logistiikka-alan yritykset kokevat monenlaisia paineita vihreyteen. Nämä paineet tulevat eri suunnista: asiakkailta, lainsäätäjiltä ja kilpailijoilta. Tutkimustulosteni mukaan vihreämpiin kuljetuksiin panostaminen parantaa sektorilla toimivien yritysten taloudellista ja ympäristösuorituskykyä. Tutkimustulosten perusteella suomalaiset logistiikkapalveluiden tarjoajat ovat kiinnostuneita ympäristöystävällisyydestä ja halukkaita tarjoamaan enemmän junakuljetuksia. Junarahtikuljetuksiin liittyy kuitenkin vielä monenlaisia haasteita: kustannukset, hitaus ja junakuljetusten huono saatavuus rajoittavat niiden käyttöä. Ympäristöystävällisyyteen ja junarahtikuljetusten käyttöön liittyy monia mahdollisuuksia, ja etenkin poliittisilla päätöksentekijöillä on tärkeä rooli vihreämpien rahtikuljetusten edistämisessä. Mahdollinen Rail Baltica -ratayhteys voisi myös edistää ympäristöystävällisempien junakuljetusten käyttöä ja parantaa Suomen logistista asemaa.
Description
Thesis advisor
Kuula, Markku, Prof., Aalto University, Department of Information and Service Economy, Finland
Keywords
institutional theory, sustainability, transportation, resource-based view, logistics, environment, freight, intermodal transport, LSPs, institutionaalinen teoria, resurssiperusteinen näkökulma, ympäristöystävällisyys, kuljetukset, logistiikka, rahtikuljetukset, intermodaalikuljetukset
Other note
Parts
  • [Publication 1]: Raitasuo, P., Bask, A., Rajahonka, M., Kuula, M., Eftestøl-Wilhelmsson, E. (work in process), ‘Challenges in the use of rail-based intermodal transport in Europe: case Finland’, A previous version presented in the NOFOMA Conference 2013, Gothenburg, Sweden
  • [Publication 2]: Raitasuo, P., Bask, A., Rajahonka, M. (under review), ‘Drivers of intermodal rail transport in Europe’, A previous version presented in the EurOMA Conference 2014, Palermo, Italy. The Paper has been submitted for peer-review
  • [Publication 3]: Raitasuo, P. (work in process), ‘Pressures towards environmental business practises—Evidence from the logistics sector’, A previous version presented in the EurOMA Conference 2015, Neuchâtel, Switzerland
  • [Publication 4]: Raitasuo, P., Kuula, M., Ruiz-Torres, A. (under review), ‘Green capabilities and performance outcomes in the logistics sector’, A previous version presented in EurOMA Conference 2016, Trondheim, Norway. The Paper has been submitted for peer-review
Citation