Väännön aiheuttamat rasitukset elementtirakenteisen jäykistyskuilun pystysaumoissa

No Thumbnail Available
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Insinööritieteiden korkeakoulu | Master's thesis
Date
2017-10-30
Department
Major/Subject
Rakennetekniikka
Mcode
R3001
Degree programme
Rakenne- ja rakennustuotantotekniikan koulutusohjelma
Language
fi
Pages
73+26
Series
Abstract
Työssä tutkittiin väännöstä syntyviä rasituksia teräsbetonisen elementtirakenteisen jäykistyskuilun pystysaumoissa sekä elementtirakenteisen jäykistyskuilun vääntöjäykkyyttä. Tavoitteena oli selvittää soveltuuko vaijerilenkkiliitos käytettäväksi vääntörasitetun elementtikuilun pystysaumoissa. Lisäksi pohdittiin millainen rakennemalli kuvaisi parhaiten elementtirakenteista jäykistyskuilua. Tarkastelut tehtiin RFEM-ohjelmalla. Laskentaa varten mallinnettiin kolme eri tavoin toteutettua jäykistyskuilua: monoliittinen kuilu, elementtikuilu ja erillisistä seinistä muodostuva kuilu. Elementtisaumojen vaijerilenkkiliitokset mallinnettiin vetosauvojen ja puristuspaarteiden avulla. Työssä vertailtiin kuilujen vääntöjäykkyyksiä sekä tutkittiin leikkausvuon jakautumista kuilujen seinissä ja elementtikuilun saumoissa. Välipohjien ympäröimän elementtikuilun toiminta väännettynä muistuttaa sekä vääntöjäykkyyden että leikkausvuon jakautumisen osalta enemmän erillisistä seinistä muodostuvaa kuilua kuin monoliittista kuilua. Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että välipohjat jäykistävät kuilua väännön suhteen huomattavasti enemmän kuin liitokset elementtien pystysaumoissa. Ei voida kuitenkaan sanoa varmaksi, toimiiko välipohjien ja jäykistyskuilun liitos todellisuudessa samoin kuin tarkastelluissa FE-malleissa. Jotta voitaisiin tehdä päätelmiä käytännön ratkaisuista, tulisi välipohjien vaikutusta kuilun jäykkyyteen tutkia tarkemmin.

In this study, the torque induced stresses in the vertical joints of precast concrete panel structural core were investigated as well as the torsional stiffness of the core. The aim of this study was to evaluate the applicability of wire rope connecting loops in the vertical joints of precast core structures in torsion. In addition, the most suitable design model for the precast concrete panel structural core was discussed. The study was made by using RFEM-program. For the analysis, three different cores were modelled: a monolithic core, a precast element panel core, and a core made of separate shear walls. The joints of the precast element panel core were modelled as tension and compression bars to simulate the behaviour of wire rope loops and concrete. Comparison was made about torsional stiffness between the different types of cores. Shear flow in the walls and in the element joints was determined by FE-analyses. For the torsional stiffness and the shear flow distribution, the precast element panel core was found to act more like the core made of separate walls than the monolithic core structure. Floor slabs seem to have a considerable effect on the stiffness of the precast element panel core. According to the results, slabs seem to stiffen the core more than the vertical joints. However, it is uncertain if the stiffening effect of slabs observed in FE-analyses is applicable to situation in practice. To make definite conclusions, the interaction between slabs and precast element panel core should be further investigated.
Description
Supervisor
Puttonen, Jari
Thesis advisor
Lastunen, Auli
Keywords
jäykistyskuilu, elementtirakenne, pystysauma, vääntö, vaijerilenkki, välipohja
Other note
Citation