Katutilan suunnittelun vaikutukset kaupunkielämään

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Arts, Design and Architecture | Bachelor's thesis
Date
2017
Department
Major/Subject
Arkkitehtuuri
Mcode
Degree programme
Taiteiden ja suunnittelun kandidaattiohjelma
Language
fi
Pages
52 + 4
Series
Abstract
Tässä työssä tutkittiin, miten katutilan suunnittelussa voidaan tukea kaupunkielämää. Aihetta lähestyttiin erilaisten suunnitteluteorioiden kautta. Katutilaa eniten elävöittäväksi liikennemuodoksi osoittautui kävely ja siksi työ keskittyi erityisesti kävelijän asemaan. Työ keskittyi katutilan ominaisuuksista liikenteeseen, estevaikutukseen, mittakaavaan, rajapintoihin, toimintoihin, viihtyisyyteen sekä turvallisuuteen ja tutki näiden ominaisuuksien vaikutuksia kävelyyn, katutilassa viipymiseen ja sitä kautta kaupunkielämään. Katuelämää tukevien ominaisuuksien toteutumista tutkittiin kahdella helsinkiläisellä kadulla Aleksanterinkadulla ja Vaasankadulla. Esimerkkikohteissa Aleksanterinkadulla ja Vaasankadulla kävelyyn panostaminen on vaikuttanut positiivisesti katutilan elävyyteen. Aleksanterinkadulla kävelykeskustan alue on vilkkaammassa käytössä kuin autoille avoin itälaita. Kävelijöiden määrään vaikuttaa toki keskeisempi sijainti, mutta kävelykeskustassa toteutuvat useammat katuelämää tukevat ominaisuudet ja kadun länsiosassa on havaittavissa suurempi toimintojen kirjo kuin itäpäädyssä. Vaasankadulla kävelykatukokeilu lisäsi tapahtumien määrää ja vapautti koko katutilan joustavaan käyttöön. Kasvanut pysähtymiseen soveltuva tila mahdollisti katutilassa viipymistä. Kokeiluun ei kuitenkaan sijoitettu kaupungin määrärahoja eikä katutilassa tapahtunut mitään pysyviä muutoksia. Katutilaan tulisi tarjota jotain uutta, jotta sen luonne todella muuttuisi. Katujen elävyyttä tukeviksi ominaisuuksiksi osoittautuivat hidas liikenne; liikkumistilan ja pysähtymistilan suhde; esteettömyys; vähäinen estevaikutus; riittävät, mutta tiiviit mittasuhteet; yksityiskohdat ja pieni mittakaava silmän korkeudella; matala rakentaminen; suuntautuminen katutilaan; selkeät, avoimet, aktiiviset, ja mielenkiintoiset rajapinnat; monipuoliset toiminnot; viihtyisyys esimerkiksi sään, valoisuuden ja ilmanlaadun puolesta sekä turvallisuus. Kaupunkielämää tukevaksi ominaisuudeksi nousi myös katutilan joustavuus. Kadun elävyys ei vaadi välttämättä kävelykatua, jotta optimaaliset ominaisuudet toteutuisivat, vaan liikkumiseen ja pysähtymiseen tarkoitettu tila voivat muuttua ja vuorotella liikenteen ja kaupunkielämän mukaan. Kadun liikennemäärät vaihtelevat eri vuorokauden aikoina, joten myös liikkumiselle varattu tila voisi vaihdella, jotta ajorata ei olisi koskaan ylimitoitettu. Liikenteen vähentyessä tilaa voisi vapautta pysähtymiselle ja kaupunkielämälle. Vapaa tila ei kuitenkaan itsessään riitä kadun elävöittämiseen, vaan tilaan täytyy tuoda myös toimintoja ja kannustaa katutilan käyttöä.

This bachelor’s thesis studied street design’s impact on urban life. The topic was approached through different design theories. The pedestrian proved to be the form of transportation that had the most positive impact on urban life and that is why this thesis focused on pedestrian traffic. The thesis focused on different aspects of street design including traffic, isolation, scale, edges, activities, atmosphere and safety. The thesis studied these aspects’ impact on pedestrian traffic, stationary activities in street scape and through them the impact on urban life. Different design solutions enabling urban life were studied on two streets in Helsinki, Aleksanterinkatu and Vaasankatu. On both streets, investing in the quality of pedestrian traffic had a positive effect on the life on the street. On Aleksanterinkatu the pedestrian center is much more lively than the eastern side that is open for cars. The pedestrian traffic is of course increased by the central location but there are much more urban life-friendly design solutions and a much greater variety in activities in urban space to be found on the western end of the street than the east. On Vaasankatu the pedestrian street-experiment increased the amount of events and activities, freeing the car lanes to flexible use. The increased amount of space for stationary activities enabled people to spend time on the street. However, the experiment did not get funding from the city so in the end there were no permanent changes made in the street scape. Investments need to be made in order to truly change the nature of street scape. The design solutions supporting urban life were found to be slow traffic; the right relation between stationary and movement space; accessibility; low isolation effect (by car lanes); sufficient but compact scale; details and small scale on eyelevel; low buildings; orientation to street; clear, open, active and interesting edges; diverse activities in street scape; pleasant atmosphere (protection from weather, control over sun light, good air quality) and safety. One important aspect supporting urban life was found to be the flexibility of street scape. Pedestrian streets are not the only streets that provide the best conditions for urban life. The stationary and movement space can alter in the street scape following the demands of traffic and urban life. The amount of traffic varies during a day. The space reserved for movement could alter following the traffic so that the driving lanes would never be oversized. When traffic slows down the space could be freed to urban life and stationary activities. The open space in itself is not enough to create urban life however. The use of street scape should be encouraged through enabling activities in order to create urban life.
Description
Supervisor
Krokfors, Karin
Thesis advisor
Lindgren, Tommy
Keywords
katutila, kaupunkielämä, Helsinki, Aleksanterinkatu, Vaasankatu
Other note
Citation