Kulkutapaosuuksien vuosittaisesta arvioinnista HSL-alueella

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Perustieteiden korkeakoulu | Master's thesis
Date
2017-10-03
Department
Major/Subject
Systems and Operations Research
Mcode
SCI3055
Degree programme
Master’s Programme in Mathematics and Operations Research
Language
fi
Pages
59 + 4
Series
Abstract
Työn tavoitteena on kehittää menetelmä kulkutapaosuuksien vuosittaiseen arviointiin HSL-alueella. Menetelmän tulee olla kevyt ja tukeutua automaattisesti kertyviin liikenneaineistoihin. Työssä onnistuttiin kehittämään kuormitusmenetelmä, joka on nopea ja edullinen vaihtoehto kalliille ja aikaa vieville liikkumistutkimuksille. Menetelmää varten koottiin täysin uusi joukkoliikennelinjojen kuormitusprofiiliaineisto, joka ei aiemmin ollut liikennesuunnittelijoiden käytettävissä. Joukkoliikenteen ja henkilöautoilun kulkutapaosuudet muodostettiin pääkaupunkiseudun matkustussuoritteesta QGIS-paikkatieto-ohjelmistossa syksyn 2014 tilanteessa. Autoliikennettä kuvattiin liikennelaskenta-aineistolla. Joukkoliikenteen kuormitusprofiilit muodostettiin R-ohjelmalla matkalippuaineistosta, automaattisten matkustajalaskentalaitteiden aineistoista ja lautan käsinlaskenta-aineistoista. Metron, pyöräilyn ja kävelyn aineistot osoittautuivat puutteellisiksi kuormitusmenetelmää varten. Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen matkustussuoritteeksi saatiin 6 172 270 hlö-km/arki-vrk ja autoliikenteen 18 689 300 hlö-km/arki-vrk eli joukkoliikenteen kulkutapaosuus oli 25 %. Liikennesuunnittelun tueksi tuotettiin havainnollinen visualisointi joukkoliikennelinjojen kuormitusprofiileista ja liikenneväylien kuormituksesta eri tieosilla. Tulokset ovat uskottavia liikkumistutkimuksen ja henkilöliikennelaskentojen tuloksiin verrattuna, vaikka erilaiset tutkimusasetelmat tuovatkin haastetta vertailuun. Metron puuttuminen vähentää joukkoliikenteen osuutta, mutta toisaalta joukkoliikenteen aineisto on maantieteellisesti kattavampaa kuin autoliikenteen aineisto. Menetelmän käytettävyys paranee autoliikenteen paikkatietokuvausta tarkentamalla, eri tietokantojen rajapintoja lisäämällä sekä metron ja raitiovaunujen aineistoja kohentamalla. Kuormitusmenetelmä soveltuu erinomaisesti myös muille kaupunkiseuduille, joissa on saatavilla liikennelaskenta- ja kuormitusprofiiliaineistoja.

The purpose of this master's thesis is to develop a method to estimate annual mode shares in HSL area. The method should be lightweight and based on automatically collected data. A fast and inexpensive method was successfully developed and it is a suitable alternative for time-consuming and expensive travel behaviour studies. The method utilizes completely new average load profile data on transit lines which previously was not available for transport planners. The mode shares of public transport and cars were calculated from the passenger kilometers in Helsinki metropolitan area in autumn 2014 with QGIS geographic information system. Car traffic was described with traffic flow data. Average load profiles were composed with R software from travel card data, automatic passenger counting data, and manual countings on ferries. Data from the metro, bicycles and pedestrians proved to be unsuitable for this method. The performance of public transport in Helsinki metropolitan region was 6 172 270 passenger-kilometers per weekday, and the perfomance of cars was 18 689 300 passenger-kilometers per weekday. The mode share of public transport was 25 %. To support the work of transport planners, we created a geographical visualisation of the average load profiles on public transport lines, and the average load on roads. The results are credible compared to travel behaviour studies and travel flow measurements even though different research frames make comparison difficult. The lack of metro data decreases the mode share of public transport. On the other hand, the public transport data is geographically more extensive than that of car traffic. The usability of the method will improve by adapting a more precise geographical network of car traffic flow measurements, adding interfaces to different databases, and improving the data from trams and metro. The method suits very well to other city areas too as long as traffic flow data and load profile data is available there.
Description
Supervisor
Ilmonen, Pauliina
Thesis advisor
Vihervuori, Marko
Keywords
kulkutapajakauma, kuormitus, liikennemäärät, matkustajalaskenta, matkustajamäärät, paikkatieto
Other note
Citation