Privacy experience - chasing the creepy line

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Perustieteiden korkeakoulu | Master's thesis
Date
2017-02-14
Department
Major/Subject
Information networks
Mcode
SCI3047
Degree programme
Master’s Programme in Information Networks
Language
en
Pages
54 + 8
Series
Abstract
This thesis is set to investigate questions regarding individuals experiencing privacy. From the industry point-of-view the question is what type of data and how much of it are people willing to give to organizations. What will make people give their information? In order to answer this question, the phenomenon of privacy experience needs to be studied. These questions were addressed with a set of interviews. These interviews consisted of trying out a prototype of a shopping assistant application, interview and a short questionnaire. Three different versions of the prototype were used in order to test how freedom of choice and information transparency affect the participants’ answers. Based on the research and literature, what and how much information people are willing to give, are dependent on many different factors. These factors are related to the factors that define privacy experience. They can be divided into contextual and individual factors. These are previous experience, trust, privacy calculus, control, information transparency, type of information shared and awareness. Thus, it is not possible to construct a general guideline to indicate a certain point where people generally stop giving personal information.

Tämän diplomityön tavoitteena on tutkia yksityisyyden kokemusta. Teknologiateollisuuden mielenkiinto keskittyy siihen, millaista tietoa ihmiset ovat valmiita antamaan itsestään yrityksien käyttöön sekä kuinka paljon. Mikä saa ihmiset luovuttamaan henkilökohtaisia tietojaan? Jotta näihin kysymyksiin voidaan saada vastauksia, tulee yksityisyyden kokemusta käsitteenä tarkastella perusteellisesti. Edellä mainittuihin kysymyksiin lähdettiin hakemaan vastauksia haastattelujen avulla. Nämä haastattelut sisälsivät ostosavustaja-sovelluksen prototyypin testausta, itse haastattelun sekä lyhyen kyselyn. Prototyypistä testattiin kolmea erilaista versiota. Näiden eri versioiden tarkoituksena oli testata, miten valinnanvapaus ja informaation läpinäkyvyys vaikuttavat testihenkilöiden vastauksiin. Tutkimuksen ja kirjallisuuden perusteella voidaan todeta, että se kuinka paljon ja mitä tietoja ihmiset antavat, riippuu monesta eri tekijästä. Nämä tekijät ovat samoja tekijöitä, jotka vaikuttavat siihen, miten ihminen kokee yksityisyyden. Ne voidaan jakaa kontekstuaalisiin ja yksilöllisiin tekijöihin. Näitä ovat aikaisemmat kokemukset, luottamus, tietojen luovuttamisen hyötysuhde, kontrolli, informaation läpinäkyvyys, jaetun tiedon tyyppi ja tietoisuus. Täten voidaan todeta, että ei ole mahdollista konstruoida yleispätevää ohjetta sille, kuinka paljon ja minkä tyyppistä informaatiota ihmiset ovat valmiita luovuttamaan.
Description
Supervisor
Nieminen, Marko
Thesis advisor
Segerståhl, Katarina
Keywords
privacy experience, privacy experience model, data collection, privacy segments, privacy paradox
Other note
Citation