Underpinnings of Digital-photo interaction in Computer-mediated platforms

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Science | Doctoral thesis (article-based) | Defence date: 2016-06-03
Date
2016
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Language
en
Pages
80 + app. 114
Series
Aalto University publication series DOCTORAL DISSERTATIONS, 106/2016
Abstract
Despite the growing popularity of digital photos in a number computer-mediated platforms, various pertinent issues remain less researched. Exploring and identifying relevant issues can help the researchers and designers understand "how and why SNS users interact with photos" on these platforms. In addition to this, the proposed investigations can be useful in refining the existing photos related features and solutions as well as developing new ones. The present dissertation focuses largely on photo-sharing and photo-tagging activities, which constitute integral elements of digital-photo interaction in numerous computer-mediated platforms. This dissertation is based on five empirical research articles investigating the different latent factors that motivate and hinder the process of digital-photo interaction in computer-mediated platforms. Study I examine the current practices surrounding digital photos in the context of personal photo repositories (N=15). Study II investigates the gratifications and impeding factors associated with photo-tagging activity on Facebook (N=67). Study III develops and tests an instrument for understanding the gratifications of Facebook photo-sharing (N=368). Study IV examines the impact of various aspects of privacy in relation to photo-sharing intentions on Facebook (N=378). Finally, study V investigates the age and gender differences regarding various aspects of privacy and trust in the context of photo-sharing activity on Facebook (N=378). The dissertation reveals the following findings: First, lack of "social features" is one of the essential reasons for non-acceptance of tagging feature in standalone photo management applications (Study I). Second, photo-sharing and photo-tagging adoption and popularity can be attributed to various factors such as affection, attention, communication, disclosure, habit, information sharing, self-expression, socialization, and social influence (Study II, III). Third, age, gender, and activity influence photo-sharing and photo-tagging gratifications (Study II, III). Fourth, in the context of Facebook photo-sharing, various aspects of privacy significantly impact users trust and activity and consequently photo-sharing intentions (Study IV). Fifth, women and young Facebook users are significantly more concerned about the privacy of their shared photos (Study V). Sixth, privacy-protective measures are significantly exercised more by young Facebook users, yet they exhibit more trust and a higher level of activity on Facebook (Study V). Overall, this dissertation work contributes to the existing theoretical and practical knowledge on activities associated with digital photos in computer-mediated platforms. Dissertation findings can be utilized by scholars engaged in researching computer-mediated communication, new media, privacy, and SNS behaviors.

Digitaalisten valokuvien käyttö viestinnän keinona on kasvanut viimeisten vuosien aikana erittäin paljon. Tässä väitöskirjassa tarkastellaan sitä, miksi ja miten sosiaalisen median palveluiden käyttäjät ovat vuorovaikutuksessa valokuva-aineiston kanssa ja kommunikoivat valokuvilla toistensa kanssa. Erityisesti tutkimuksen kohteena ovat valokuvien jakaminen ja linkittäminen, jotka muodostavat valokuvapohjaisen kommunikoinnin ytimen. Väitöskirja rakentuu viidessä julkaisussa raportoitujen tulosten ja analyysien varaan. Julkaisuissa tarkastellaan tekijöitä, jotka lisäävät ja vähentävät käyttäjien kiinnostusta ja innokkuutta valokuvien avulla kommunikoimiseen. Työn ensimmäisessä julkaisussa (I) tarkastellaan digitaalisten valokuvien käsittelyyn liittyviä henkilökohtaisia käytäntöjä (N=15). Julkaisussa II kohdennutaan erityisesti tyytyväisyyttä ja tyytymättömyyttä aiheuttaviin tekijöihin Facebook-palvelussa tapahtuvaan valokuvien merkitsemiseen ja linkittämiseen liittyen (N=67). Väitöstyön kolmannessa julkaisussa (III) esitellään erityisen kyselyinstrumentin kehittäminen, jolla voidaan tutkia ja mitata sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan valokuvien jakamiseen liittyviä mielihyvään vaikuttavia tekijöitä (N=368). Neljännessä julkaisussa (IV) keskitytään tarkastelemaan käyttäjien kokemien yksityisyyteen liittyvien tekijöiden vaikutusta valokuvien jakamisinnokkuuteen (N=378). Työn viimeisessä artikkelissa (V) analysoidaan lisäksi iän ja sukupuolen vaikutuksia yksityisyyden ja luottamuksen kokemiseen sosiaalisen median valokuvanjakotoimintoja käytettäessä (N=378). Työn tuloksista selviää, että valokuvien merkitsemisen ja linkittämisen yksi keskeisimmistä syistä on valokuviin liittyvien ohjelmistojen ja palveluiden mahdollistama sosiaalinen vuorovaikutus (I). Valokuvien jakamiseen ja linkittämiseen liittyvien toimintojen käyttöön vaikuttavia tekijöitä ovat kiintymys, huomio, kommunikointi, julkistaminen, tottumus, tiedon jakaminen, itsensä ilmaiseminen, sosiaalistuminen ja sosiaalinen vaikuttaminen (II ja III). Ikä ja sukupuoli vaikuttavat tulosten mukaan valokuva-aineiston jakamisesta koettuun mielihyvään (II ja III). Facebook-palvelun käyttöön keskittyneessä tutkimuksessa havaittiin, että yksityisyyden kokemukseen liittyvät tekijät vaikuttavat merkittävästi käyttäjien innokkuuteen jakaa valokuva-aineistoa (IV). Naiset ja nuoremmat sosiaalisen median käyttäjät ovat viidennen tutkimuksen tulosten perusteella enemmän huolissaan valokuviensa yksityisyyteen liittyvistä seikoista (V). Nuoret käyttäjät näkevät enemmän vaivaa yksityisyytensä suojaamiseen, mutta kokevat samalla suurempaa luottamusta käyttämäänsä palveluun (V).
Description
Supervising professor
Nieminen, Marko, Prof., Aalto University, Department of Computer Science, Finland
Thesis advisor
Dhir, Amandeep, Dr., University of Helsinki, Finland
Keywords
digital photos, photo sharing, photo tagging, computer-mediated communication, social networking sites, facebook, privacy
Other note
Parts
  • [Publication 1]: Malik, A., & Nieminen, M. (2014). Understanding the Usage and Requirements of the Photo Tagging System. Human IT 12.3: 117-161
  • [Publication 2]: Malik, A., Dhir, A., & Nieminen, M. (2015). Facebook Photo Tagging Culture and Practices among Digital Natives. In CCGIDIS 2015-Fifth International Symposium on Communicability, Computer Graphics and Innovative Design for Interactive Systems, Madrid, Spain.
    DOI: 10.978.8896471/333 View at publisher
  • [Publication 3]: Malik, A., Dhir, A., & Nieminen, M. (2016). Uses and Gratiffications of digital photo sharing on Facebook. Telematics and Informatics, 33(1), 129-138.
    DOI: 10.1016/j.tele.2015.06.009 View at publisher
  • [Publication 4]: Malik, A., Hiekkanen, K., Dhir, A., & Nieminen, M. (2016). Impact of Privacy, Trust, and User Activity on Intentions to Share Facebook Photos. Journal of Information, Communication & Ethics in Society, (in press: vol: 14, iss: 3)
  • [Publication 5]: Malik, A., Hiekkanen, K., & Nieminen, M. (2016). Privacy and trust in sharing photos on Facebook - Age and gender differences. (submitted to a journal in March 2016)
Citation