Suitability of the Day Reconstruction Method for developer experience assessment in video game development

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Perustieteiden korkeakoulu | Master's thesis
Date
2022-10-18
Department
Major/Subject
Information Networks
Mcode
SCI3047
Degree programme
Master’s Programme in Information Networks
Language
en
Pages
54 + 6
Series
Abstract
Developer experience (DX) is a research topic that has come up within the last 10 years. DX was created on the basis of the field of User Experience (UX), only concentrating on software developers as the focus of research. Software developers are exceptional users due to their dual nature of both users of software and creators of software. Among the pool of software developers is a group that is still academically understudied despite being responsible for the creation of one of the most popular types of software: video game developers. Video games are often created using game engines, pieces of software specifically designed for the creation of interactive digital media. This research tested how viable is the Day Reconstruction Method (DRM) for developer experience assessment in game development context. The DRM was implemented as an online survey that attempted to study developers’ experiences in using the Unity game engine. The research showed that the DRM can be useful in DX research as a tool for collecting and analyzing developers’ daily tasks and their experiences regarding those tasks. As an online survey, the DRM is easy to distribute and analyze but suffers from inconsistent response quality, requiring a large sample size to compensate. The research also further emphasizes the need for more research on video game development as there is still little literature available regarding game development work.

Kehittäjäkokemus (Developer Experience, DX) on tutkimusala, joka on muodostunut viimeisen 10 vuoden aikana. DX luotiin käyttäjäkokemuksen (User Experience, UX) perusteella, keskittyen ohjelmistokehittäjiin. Ohjelmistokehittäjät ovat poikkeuksellinen käyttäjäryhmä kaksoisluonteensa vuoksi: he ovat sekä ohjelmistojen käyttäjiä että luojia. Videopelikehittäjät ovat ohjelmistokehittäjien alaryhmä, joka on yhä hyvin vähän akateemisesti tutkittu. Videopelejä useimmiten luodaan käyttä-en pelimoottoreita eli ohjelmistoja, jotka on kehitetty interaktiivisen videomedian luomiseen. Tässä tutkimuksessa testattiin Day Reconstruction Methodia (DRM), kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, jossa vastaajat kuvailevat työpäivän vaikutusvaltaisimmat kokemuksensa, kehittäjäkokemuksen arviointiin videopelikehityksen kontekstissa. Metodi toteutettiin internet-kyselynä, jossa selvitettiin videopelikehittäjien kokemuksia Unity – pelimoottorin käytöstä. Tutkimus osoitti, että DRM voi olla käytännöllinen työkalu kehittäjien päivittäisten tehtävien keräämiseen ja niihin liittyvien kokemusten analysointiin. Internet-kyselynä DRM on helppo sekä välittää vastaajille että analysoida vastaukset, mutta metodi kärsii epäsäännöllisestä sisältölaadusta, täten tarvitsevan suurta otosta. Tutkimus lisäksi osoitti videopelikehittäjien työn tutkimuksen olevan lisätutkimuksen tarpeessa, sillä videopelikehitys-työkirjallisuutta on yhä hyvin vähän.
Description
Supervisor
Fagerholm, Fabian
Thesis advisor
Fagerholm, Fabian
Keywords
day reconstruction method, developer experience, game development, unity
Other note
Citation