Discrete-event simulation of an automated guided vehicle system in a Finnish hospital

No Thumbnail Available
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Perustieteiden korkeakoulu | Master's thesis
Date
2022-10-18
Department
Major/Subject
Systems and Operations Research
Mcode
SCI3055
Degree programme
Master’s Programme in Mathematics and Operations Research
Language
en
Pages
64
Series
Abstract
Oulu University Hospital (OUH) is considering a partial replacement of a human-based material transportation system with an automated guided vehicle system (AGVS) in the interior parts of the hospital. Before the investment decision is made, however, it is useful to evaluate the feasibility of the superseding system. The research objective of this thesis is to study the operational feasibility of the proposed AGVS at OUH. Feasibility is studied through a discrete-event simulation model (DES) by analyzing system performance in 22 system configurations that differ in input data and parameters. The conclusion of the results is that the proposed AGVS is operationally feasible in fleet sizes in the range of 26-32 vehicles. The feasible range is bound from below by delivery time requirements and it is bound from above by elevator waiting time requirements. The results also show how sensitive model output is to certain type of input changes. The sensitivity information and other findings presented in this thesis can be useful in possible further design of the system.

Oulun yliopistollinen sairaala (OYS) pohtii ihmistyövoimaan perustuvan materiaalin kuljetusjärjestelmän osittaista korvaamista automaattitrukkijärjestelmällä sairaalan sisätiloissa. Ennen päätöstä järjestelmäinvestoinnista, on kuitenkin hyödyllistä arvioida korvaavan järjestelmän käyttökelpoisuutta. Tämän työn tavoitteena on tutkia ehdotetun automaattitrukkijärjestelmän operatiivista käyttökelpoisuutta OYS:ssa. Käyttökelpoisuutta tutkitaan tapahtumapohjaisella simulointimallilla analysoimalla järjestelmän suorituskykyä 22 järjestelmäkonfiguraatiolla, joiden syötetiedot ja parametrit eroavat toisistaan. Johtopäätös tuloksista on, että ehdotettu automaattitrukkijärjestelmä on operatiivisesti käyttökelpoinen, kun trukkien määrä on 26-32. Käyttökelpoista määrää rajoittaa alhaalta toimitusaikavaatimukset ja ylhäältä sitä rajoittaa hissin odotusaikavaatimukset. Tuloksista selviää myös, kuinka herkästi mallin tulosteet muuttuvat tietyntyyppisillä muutoksilla syötteissä. Näistä herkkyystiedoista ja muista tämän työn tuloksista voi olla hyötyä mahdollisessa tarkemmassa järjestelmän suunnittelussa.
Description
Supervisor
Virtanen, Kai
Thesis advisor
Korpiharju, Pekka
Keywords
discrete-event simulation, automated guided vehicle, logistics, hospital
Other note
Citation