POSH LOST - yläluokkainen kadoksissa

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Arts, Design and Architecture | Bachelor's thesis
Date
2021
Department
Major/Subject
Muoti
Mcode
Degree programme
Taiteiden ja suunnittelun kandidaattiohjelma
Language
fi
Pages
50 + 1
Series
Abstract
Heti alkuun on kai syytä selittää se monimutkainen aivotus, johon taiteen kandidaatin opinnäytteeni nimi perustuu. ”Poshlost” on venäjänkielinen vastine sanalle kitsch. Sanalle ei ole suoraa käännöstä, mutta se tarkoittaa törkeää, turhaa tai mautonta. Englannin kielen kautta tulkittuna sana on punainen lankani: “posh” yläluokkainen, “lost” kadoksissa. Temaattisesti rinnastan opinnäytetyössäni historiallisia porvarillisia käytänteitä ja luokkasteretotypioita digitaalisen ajan ilmiöihin. Taustatutkimukseni on italialaisen muotitaiteilija Elsa Schiaparellin (1890-1973) innovaatioiden innoittama ja pohdin siinä vaatteen ja luksuksen arvoa sosiaalisen median valheellisessa kuvastossa kitschin näkökulmasta. Työ sisältää vankan kestävän kehityksen näkökulman. Kitsch viittaa useimmiten massatuotettuun ja sieluttomaan materiaan, joka imitoi jotain arvokkaampaa. Kitschin erityispiirteenä on valtava tunnereaktio, jonka se herättää katsojassaan. Hetkellinen reaktio on tärkeämpi kuin syväluotaava ajatusprosessi kyseessä olevan esineen tai asian takana. Siitä huolimatta, että postmodernin ihmisen ensimmäinen mielleyhtymä tähän käsitteeseen on jokin kirkkaanvärinen, söpö ja kimalteleva pienesine, on myös käsitteen syvempi teoreettinen merkitys läsnä arjessamme. Visuaalinen kulttuurimme on muuttunut kilpailuksi siitä, kuka herättää voimakkaimman tunneryöpyn nopeimmin. Sisällön laadulla ei ole painoarvoa, tärkeintä on, että se tarjoaa hetkellisen tyydytyksen. Muodinkulutus ja vaateteollisuus eivät ole välttyneet tältä kulttuuriselta ilmiöltä, kenties päinvastoin entisestään kiihottaneet sitä. Työni tulkinta käsitteestä ”kitsch” on monitahoinen; toisaalta työn produktiivinen osio on oodi kaikille turhille pienesineille, joita olen vuosien ajan pelastanut. Toisaalta uudet merkitykset, joita olen tälle roskalle työssäni antanut, eliminoivat niiden kitschiyden. Kuitenkin käyttämäni esineet ovat helposti tunnistettavia samasta kulttuurisesta kontekstista tulevalle, täten tuoden työn takaisin kitschin piiriin. Kitsch on määritelty myös valheen erityiseksi estetiikaksi, mikä on osuva määritelmä työni kontekstissa – jälleen yksi koukku, johon tarttua! Olen sisällyttänyt työhön pohdintaa sosiaalisessa mediassa helposti luotavien valheellisten identiteettien merkityksestä nykykulttuurissamme. Elämme digitaalisemmin kuin koskaan, minkä vuoksi on mahdollista jakaa toiselle ja kolmannelle osapuolelle värittynyt versio omasta todellisuudesta. En välttämättä ole yläluokkainen tai varakas, mutta valikoimalla jakamiini kuviin tiettyjä statussymboleja voin uskotella olevani sitä. Toisaalta digitaalisena aikana myös pukeutumisen painopiste on muuttunut. Näemme harvoin ihmisen kokonaisuudessaan. Useimmiten jokapäiväisessä kuvavirrassamme näemme ihmisestä vain hyvin rajatun osan. Työstäni on muodostunut kokonainen universumi ja tarina, joka kumpuaa turhautumisesta länsimaiseen hyvään makuun, glamourin ja ylellisyyden symbolien ihailusta sekä vääristyneestä minäkuvasta. Työssä himoitaan materiaa materian vuoksi, palvotaan valheellisia identiteettejä ja ylistetään kiihtyvää sosiaalisten suhteiden digitalisoitumista. Tämän työn tavoite on presentoida yksilöllinen, tunnistettava ja ajankohtainen, sukupuoleton vaatemallisto ja luoda teoreettinen taustatutkimus hyödyntäen tematiikkaa, joka monesti jää akateemisen työskentelyn ulkopuolelle. Työn on määrä kehittää taiteilijaidentiteettiäni vahvistaen tietouttani siitä, mitä haluan ja mitä en halua tehdä. Kirjallinen työ, kuten itse produktiokin, on esitetty hyvin spesifissä ja kärjistetyssä muodossa. Tämä työ käsittelee pseudo-glamouria, vastakitschiä ja itsekeskeisyyttä hyperinteraktiivisessa, ylitsepursuavassa maailmassa. Toiveeni on, että minun hyvästä maustani jää huono maku kokijan suuhun.
Description
Supervisor
Hyötyläinen, Ilona
Thesis advisor
Peltonen, Elina
Keywords
kitsch, glamour, digitaalinen muoti, sosiaalinen media, huijaus, waist up -pukeutuminen, elsa schiaparelli, hyvä maku
Other note
Citation