Achievement badges in educational context

No Thumbnail Available
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Science | Master's thesis
Checking the digitized thesis and permission for publishing
Instructions for the author
Date
2013
Major/Subject
Vuorovaikutteinen digitaalinen media
Mcode
T-111
Degree programme
Language
en
Pages
iv + 69
Series
Abstract
Gamification, commonly defined as game-like mechanics into an existing service, has risen as a trend in various fields, such as learning and marketing in recent years. This thesis explores the topic of gamification in all educational contexts with the main focus of achievement badges, a way to implement gamification. Two main questions are explored: how gamification can be implemented into all existing course with already established courseware and how students will react to the added gamification elements. Utilizing gamification was explored by looking at existing options, both open source and commercial, to implement such a system. However, due to various concerns a whole new system was created. The system was then implemented, with created achievement badges, to an existing course running on A+ Learning Management System as a service. The system was used for online exercises in the course. Data structures and algorithms' during the later half of the course. It was evaluated after the course against the design criteria's. In addition, students' reactions to the system and achievement badges were evaluated, by contrasting students' behaviour before and after implementation of the badges. Data was collected on student behaviour and a survey containing qualitative and quantitative questions was held after the course. Results of this survey were analysed to assess questions, how the system worked and how students reported their reactions. Based on the diverse reactions of students towards achievement badges and the evaluation of the courses feedback, we conclude that achievement badges are not for everyone. However, they seem suited for some part of the student population to motivate and guide them towards better studying habits. End of the thesis discusses these results and points out flaws in the experiment as well as offers guidance for future gamified systems.

Pelillistäminen on viime vuosina kasvattanut suosiotaan erilaisissa yhteyksissä kuten opetuksessa ja markkinoinnissa. Usein se määritellään pelinomaisten mekaniikkojen liittämiseksi olemassa oleviin palveluihin. Tämä diplomityö käsittelee pelillistämistä suoritusmerkkien avulla opetuksen yhteydessä kahdesta eri näkökulmasta: kuinka pelillistämistä voidaan tuoda olemassa olevan kurssin verkkotehtäviin ja kuinka opiskelijat suhtautuvat pelillistämiseen. Pelillistämisen lisäämistä tutkittiin arvioimalla olemassa olevia kaupallisia ja avoimen lähdekoodin ratkaisuja. Kuitenkin päädyttiin luomaan uusi järjestelmä suoritusmerkkeineen, joka kommunikoi kurssilla käytetyn A+ -oppimisen hallintajärjestelmän kanssa. Järjestelmää käytettiin Tietorakenteet ja algoritmit -kurssin verkkotehtävissä kurssin jälkimmäisellä puoliskolla. Järjestelmää arvioitiin suunniteltujen määrittelykriteerien suhteen, ja lisäksi opiskelijoiden reaktioita järjestelmään sekä suoritusmerkkeihin arvioitiin vertailemalla heidän käyttäytymistään ennen ja jälkeen järjestelmän käyttöönottoa. Kurssin jälkeisessä kyselyssä kerättiin palautetta järjestelmästä ja suoritusmerkeistä sekä numeerisesti että avoimilla tekstivastauksilla, Tämän kyselyn tuloksia käytettiin myös järjestelmän toiminnan sekä opiskelijoiden raportoimien reaktioiden arvioimiseen. Havaittiin, että suoritusmerkit eivät sovellu kaikille opiskelijoille. ja heillä on hyvinkin erilaisia reaktioita niihin. Kuitenkin näyttäisi, että osalle opiskelijoista suoritusmerkit soveltuvat heidän motivoimiseen ja parempien opiskelutapojen kannustamiseen.
Description
Supervisor
Savioja, Lauri
Thesis advisor
Korhonen, Ari
Hakulinen, Lasse
Keywords
gamification, pelillistäminen, elearning, etäopetus, achievement badge, suoritusmerkki, software as a service, ohjelmisto palveluna, computing education, tietojenkäsittelyn opetus
Other note
Citation