Perception of interactivity in the design of interactive stories

No Thumbnail Available
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Science | Master's thesis
Checking the digitized thesis and permission for publishing
Instructions for the author
Date
2013
Major/Subject
Vuorovaikutteinen digitaalinen media
Mcode
T-111
Degree programme
Language
en
Pages
79
Series
Abstract
The research of interactive drama is at risk of neglecting the audience experience in the study of interactive stories. In this thesis we aim to address the gap in the research field by describing how the design of the interactivity of a story affects user experience. First, we will explain how users perceive interactivity. Second, we examine the relationship between perception of interactivity and overall user experience. Third, we describe fundamental aspects that should be considered in the design of an interactive story. In this thesis we review literature on user experience in entertainment, previous user experience studies in interactive drama, and expectations of important design considerations. As a result we produce a theory promoting sensations of control and effectance in the design of interactive drama and evaluate the theory in an empirical user experience study. Our overall finding is that audience experience in interactive drama is affected by immersion and participation. To feel participating in creating the experience the user needs to feel being in control and having effectance. To promote these sensations we find the design of interactivity should focus on interesting and coherent narrative, a user interface that is easy-to-use and non-distractive, and controls that user feels confident about. The controls should immediately and permanently affect the storyline in a meaningful and surprising way making the user feel in control. The strength of this study is the ability the address the gap in the research field I proposing a theory to support inter-disciplinary discussion over interactivity and I user experience in interactive drama.

Vuorovaikutteisen draaman tutkimuksessa käyttökokemuksen tärkeys on laiminlyöty. Tässä diplomityössä keskitymme tähän ongelmaan esittämällä kuinka tarinan vuorovaikutteisuus vaikuttaa kokemukseen. Ensiksi tarkastelemme kuinka käyttäjät käsittävät vuorovaikutteisuuden tarinankerronnassa. Toiseksi kuvailemme kokemuksen ja vuorovaikutteisuuden suhteen. Kolmanneksi esitämme kokemukselle tärkeitä näkökohtia, joita tulisi ottaa huomioon vuorovaikutteisen tarinan suunnittelussa. Tässä diplomityössä toteutetaan kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastellaan käyttökokemusta viihteessä, aiempia käyttökokemustutkimuksia vuorovaikutteisessa draamassa, sekä olettamia tärkeistä suunnittelunäkökohdista. Kirjallisuuskatsauksen lopputuloksena esitämme teorian, joka korostaa hallinnan ja vaikuttamisen tuntemuksia vuorovaikutteisen draaman suunnittelussa. Lisäksi toteutamme empiirisen käyttökoetutkimuksen, jonka avulla arvioimme teoriaa. Tutkimuksessa löydettiin, että käyttökokemukseen vaikuttaa pääasiassa tarinaan syventyminen sekä osallistumisen tunne. Tunteakseen itsensä osalliseksi käyttäjän tulee tuntea olevansa hallinnassa sekä vaikuttavansa omaan kokemukseensa. Jotta näitä tuntemuksia voi edistää, vuorovaikutteisuuden suunnittelussa tulee keskittyä mielenkiintoiseen ja johdonmukaiseen kerrontaan, sekä helppokäyttöiseen ja ei-häiritsevään käyttöliittymään. Ohjaimien tulee olla sellaisia, joihin käyttäjä luottaa, sekä niillä tulee pystyä vaikuttamaan tarinankerrontaan välittömästi ja pysyvästi tarkoituksenmukaisella ja yllättävällä tavalla. Tutkimuksen vahvuus on kyvyssä osoittaa tärkeä aukko tutkimusalalla sekä esittää teoria, joka tukee tieteidenvälistä keskustelua vuorovaikutteisuudesta ja käyttökokemuksesta vuorovaikutteisessa draamassa.
Description
Supervisor
Takala, Tapio
Thesis advisor
Pöntiskoski, Erik
Keywords
storytelling, tarinankerronta, interactivity, vuorovaikutteisuus, interactive drama, vuorovaikutteinen draama, user experience, käyttökokemus, participation, osallistuminen, entertainment, viihde
Other note
Citation