Total cost of ownership analysis as an industrial marketing tool

No Thumbnail Available
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Science | Master's thesis
Checking the digitized thesis and permission for publishing
Instructions for the author
Date
2012
Major/Subject
Teollisuustalous
Mcode
TU-22
Degree programme
Language
en
Pages
118
Series
Abstract
This paper explores whether total cost of ownership (TCO) analysis can be used by industrial suppliers to demonstrate the superiority of their offering to customers. Existing scholarly literature addressing this question is shown to be very limited and even contradictory. An embedded case study comprising a focal machinery supplier and six customer companies is conducted to understand the issue at depth. Altogether twenty-two interviews are conducted with sellers and buyers to identify antecedents and obstacles to sell-side TCO analysis. Based on six obstacles identified and in light of the existing literature, it is proposed that TCO analysis is inapplicable as an industrial marketing tool. In its place, a less comprehensive differential cost approach is suggested. Semantically distinguishing between differential cost and TCO reconciles the contradictory literature, and also allows a conceptual framework to be constructed where the notions of differential cost and TCO are considered subcases of differential value and total value of ownership respectively.

Tässä tutkielmassa tarkastellaan, voivatko teolliset toimittajat käyttää kokonaiskustannuslaskentaa (total cost of ownership, TCO) osoittaakseen asiakkailleen tuote- ja palvelukokonaisuutensa paremmuuden suhteessa kilpailijoiden vastaaviin. Olemassa oleva tieteellinen kirjallisuus aiheesta osoittautuu hyvin rajalliseksi ja jopa ristiriitaiseksi. Aihealueen syvälliseksi ymmärtämiseksi toteutettiin tapaustutkimus, jonka keskiössä on tarkasteltu yhtä konetoimittajaa sekä lisäksi kuutta konetoimittajan asiakasyritystä. Yhteensä kahtakymmentäkahta myyjää ja ostajaa haastateltiin sen selvittämiseksi, mitkä syyt ovat yhtäältä johtaneet pyrkimykseen hyödyntää TCO:ta, ja toisaalta mitä esteitä sen käytölle on myyntitarkoituksessa. Kuuden tutkimuksessa havaitun esteen sekä aiemman tutkimuskirjallisuuden perusteella ehdotetaan, ettei TCO analyysi sovellu teollisen markkinoinnin työkaluksi. Sen sijaan esitetään käytettäväksi yksinkertaisempaa kustannuserotusmenetelmää (differential cost). Kustannuserotuksen ja TCO:n erottaminen toisistaan semanttisesti käsitteinä johtaa aiemman tutkimuskirjallisuuden ristiriitaisuuden ratkeamiseen, sekä toisaalta mahdollistaa käsitteellisen viitekehyksen muodostamisen, jossa kustannuserotus ja TCO nähdään arvoerotuksen (differential value) ja kokonaisarvon (total value of ownership) erityistapauksina.
Description
Supervisor
Artto, Karlos
Thesis advisor
Kostama, Hanna
Keywords
total cost of ownership, TCO, value quantification, industrial marketing, industrial machinery
Other note
Citation