Development of 3D modelling principles for analysis of human safety in passenger ship design

No Thumbnail Available
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Engineering | Master's thesis
Checking the digitized thesis and permission for publishing
Instructions for the author
Date
2012
Major/Subject
Laivanrakennusoppi
Mcode
Kul-24
Degree programme
Language
en
Pages
89 + [4]
Series
Abstract
The attitude towards human safety are getting more demanding while the demand for larger, thus more complex and specialised ships is increasing. There is a growing tendency to move towards Risk-Based Ship Design methods that are envisioned to provide tools for maritime industry to deliver even more innovative but at the same time safer transport solutions. Despite the Risk-Based applications, major part of the ship design must still comply with the statutory safety rules and regulations. The traditional experience based ship design process is increasingly supported by sophisticated computer analyses. Today the ship design is conducted by expert designers that are using highly specialized tools. In order to analyse the human safety on-board a passenger ship from a more holistic point of view, a more integrated safety analysis tools are needed. This study outlines the relevant requirements of a 3D ship product model to be utilised for a human safety analysis during ship design process. For determining these requirements, both the statutory and Risk-Based safety regulations and analysis methods, concerning human safety, were studied. The selection of these regulations and analysis methods was based on the evaluation of the main accident categories threatening human safety. For defining the 3D model requirements, a description of an "ideal 3D ship product model" was presented. The ideal 3D model can be utilised by an ideal tool that could perform all relevant human safety analyses with the information stored in the model. Based on the requirement information of the developed model, an example case study was performed to utilise the model in an integrated design environment. The case analysis consisted of an implementation of the methods for escape calculations that are automatically updated after design modifications. The study provides framework for 3D modelling principles required as part of the human safety analysis in passenger ship, but also presents an example case of the development and use of an integrated design environment. These are needed for the future development of more holistic human safety analysis tools and methods.

Mielipiteet laivaturvallisuutta kohtaan ovat jyrkentyneet samaan aikaan kun entistä suurempien ja monimutkaisempien laivojen kysyntä on kasvanut. Riskipohjaisten suunnittelumenetelmien käyttö on koko ajan kasvamassa. Niiden on arveltu tarjoavan tulevaisuudessa meriteollisuudelle työkalut entistä innovatiivisempien, mutta samalla myös turvallisempien kuljetusratkaisuiden tuottamiseen. Huolimatta riskipohjaisten menetelmien käytön lisääntymisestä, valtaosan laivan suunnitteluratkaisuista täytyy olla pysyvien sääntöjen mukaisia. Perinteistä, kokemukseen pohjautuvaa laivansuunnitteluprosessia on nykyään enenevässä määrin tukemassa kehittyneitä tietokoneanalyyseja. Tällä hetkellä laivan suunnittelutyötä tekevät erikoissuunnittelijat, jotka käyttävät pitkälle erikoistuneita suunnittelutyökaluja. Matkustajalaivojen kokonaisvaltainen turvallisuuden tarkastelu ihmisten näkökulmasta vaatii työkaluja jotka pystyvät paremmin yhdistämään tietoja integroidussa ympäristössä. Tässä työssä kootaan tietoa siitä, mitä oleellista tietoa laivan 3D-tuotemallissa pitää olla, jotta sitä voidaan hyödyntää ihmisiä koskevissa turvallisuustarkasteluissa laivan suunnitteluprosessin aikana. Näiden vaatimusten määrittelemiseksi työssä selvitettiin ihmisiä koskevien, sekä pysyvien että riskipohjaisten sääntöjen ja menetelmien sisältö. Selvitettävät säännöt ja menetelmät valittiin vakavimpien onnettomuuskategorioiden avulla. 3D-mallin vaatimusten määrittelemiseksi esiteltiin kuvaus niin sanotusta "ideaali 3D-laivatuotemallista". Tätä 3D-ideaalimallia hyödyntäisi ideaali turvallisuustarkastelutyökalu joka pystyisi suorittamaan kaikki tarpeelliset turvallisuusanalyysit hyödyntäen tämän mallin tietoja. Perustuen selvitettyihin 3D-mallin vaatimuksiin, suoritettiin esimerkkitutkimus mallin hyödyntämisestä integroidussa suunnitteluympäristössä. Tutkimuksessa malliin tehtiin käytännön sovellus suorittamaan laskentaa aluksen pakoteille niin, että tulokset päivittyvät automaattisesti muutoksien jälkeen. Tämä tutkimus tarjoaa viitekehyksen 3D-mallinnuksen perusteille, joita tarvitaan ihmisiä koskevissa turvallisuusanalyyseissa. Työssä esitellään myös esimerkkitapaus integroidun suunnitteluympäristön kehittämisestä sekä hyödyntämisestä turvallisuustarkastelussa. Näitä tarvitaan kokonaisvaltaisempien turvallisuustyökalujen ja menetelmien tulevassa kehittämisessä.
Description
Supervisor
Kujala, Pentti
Thesis advisor
Metsä, Antti
Keywords
3D product model, 3D-tuotemalli, human safety, ihmisten turvallisuus, passenger ship, matkustajalaiva, safety analysis, turvallisuusanalyysi, simulation, simulointi
Other note
Citation