Empathic design and improving the emotional user-product relationships could help to solve the ecological problems the textile and fashion industry is facing nowadays. This bachelor thesis focuses on emotional and empathic design methods in the field of textile and fashion design. It strives to define how the empathic design methods could help to design textile products that are intriguing and become dear to the user. It consists of the production of a scarf pattern collection. With the help of the research, the collection is designed based on five different customers using empathic design methods.
First, the empathic design methods in the textile design field will be researched, as well as the phenomena of emotional user-product relationships. After this, a methodology of interviews will be constructed, executed and analysed. Based on this data, the scarf pattern collection will be created. The customers will be consulted during the creation process, and after the patterns are finished, they are sent to production.
Empaattisen suunnittelun metodit sekä käyttäjän ja tuotteen välisen kiintymyssuhteen syventäminen voisivat olla ratkaisu tekstiili- ja muotialan ekologisiin ongelmiin. Tämä kandidaatin opinnäytetyö keskittyy tutkimaan ja kuvaamaan empaattisen ja emotionaalisen suunnittelun tarjoamia mahdollisuuksia osana toimivaa ja tunnepohjaista suunnitteluprosessia. Se pyrkii määrittelemään, kuinka empaattisen suunnittelun keinoin voidaan suunnitella tekstiilituotteita, jotka ovat sekä mielenkiintoisia, että kehittyvät rakkaiksi käyttäjilleen. Opinnäytetyö koostuu huivikuosimalliston produktiosta, jotka pohjautuvat viidestä asiakkaasta tehtyihin havaintoihin ja haastatteluun.
Aluksi käydään läpi sekä empaattisen suunnittelun periaatteita, että tuotteen ja käyttäjän väliseen kiintymyssuhteeseen liittyviä ilmiöitä. Tämän jälkeen produktio-osuuteen tarvittava haastattelututkimus määritellään, toteutetaan ja analysoidaan. Kerätyn aineiston pohjalta suunnitellaan viiden huivin huivikuosimallisto, jonka luomisprosessin aikana asiakkaita konsultoidaan parannuksia varten. Lopuksi valmiit kuosit lähetetään painettavaksi.