Työssä tutkittiin millaisten kommunikaatiovälineiden kehittäminen parantaisi oppimismahdollisuuksia Teknillisessä korkeakoulussa käytössä olevassa virtuaalisessa oppimisympäristössä.
Työssä kehitettiin OppiLokki-ympäristöön sellaiset kommunikaatiovälineet, jotka loivat paremmat mahdollisuudet ryhmätyöhön vaikuttaen positiivisesti oppimistuloksiin.
Oppimisympäristöön toteutettiin asynkronisia ja synkronisia viestintävälineitä työryhmien ja kurssien tarpeisiin.
Toteutus tehtiin työn kognitiivisessa teoriaosuudessa selvitettyjä periaatteita noudattaen ja käytettävät teknologiat esiteltiin työn teknisessä teoriaosuudessa.
Kurssien asynkronisiin viestintätarpeisiin toteutettiin keskustelufoorumit mukaillen oppimisympäristön tietokantapohjaista PHP-arkkitehtuuria.
Kurssien synkronisiin viestintätarpeisiin vastattiin AJAX-pohjaisella verkkojuttelupaikalla, johon liitettiin RTSP-teknologialla toteutettu lisäkomponentti mahdollistamaan suorat videolähetykset Internetin yli.
Työryhmien asynkroniseen viestintään tehtyä sisäistä sähköpostia paranneltiin ja työryhmille toteutettiin myös synkronisen viestinnän mahdollistamat verkkojutteluhuoneet.
Palaute erityisesti videochatista oli testikäyttöön osallistuneilta erittäin positiivista ja esiin nousi opiskelijoiden merkittävä aktiivisuustaso verkkoluennoilla.
Tutkimuksessa löydettiin myös tulevaisuuden kehitystarpeita ja ohjauksen rooli todettiin erittäin merkittäväksi tekijäksi verkko-opetuksen onnistumisen kannalta.