The subject of this thesis is the problem factors diminishing the competitiveness of road transports between Finland and Russia.
The main objective of the thesis is to find best practices for competitive and profitable road transport operations.
The thesis has gathered new data using a questionnaire sent to Finnish firms involved in road transport to Russia.
Despite the rapid growth of road haulage between Finland and Russia, the number of Finnish firms operating in the area and the amount of goods they transport have decreased markedly.
The main problems facing the transport firms are continuous problems in crossing the Finnish-Russian border as well as at times arbitrary fines and official fees collected by the authorities.
For Finnish firms, the most important issues are the differences between the regulatory and legislative frameworks facing Finnish and Russian firms; for the most part, the differences favor Russian firms.
Based on the study, the main competitive advantages of Russian firms arise from cost efficiency and, compared to Finland, the favorable regulatory and legislative framework in Russia.
Further, the competitiveness of the few successful Finnish firms in the area appears to be based on specialization, moving the firm's operations to Russia, and using Russian drivers.
The best practices recognized in this study include increasing the scale of operations, specialization, using Russian drivers or equipment, and moving the firm's domicile to Russia.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan Suomen ja Venäjän välisten maantiekuljetusten kilpailukykyä heikentäviä ongelmatekijöitä.
Tutkimuksen päätavoite on löytää parhaita toimintatapoja kilpailukykyisen ja kannattavan maantiekuljetusten harjoittamiseen alalla.
Tutkimuksessa on hankittu uutta tietoa alan yrityksille suunnatun empiirisen kyselytutkimuksen avulla.
Suurimpina ongelmina alan kaikille yrityksille ovat jatkuvat rajanylityksen ongelmat, ajoittain mielivaltainen sakotus ja muiden maksujen kerääminen.
Alan suomalaisyrityksille pahinta ovat venäläisten ja suomalaisten yritysten toiminnan reunaehtojen ja sääntöjen suuret keskinäiset erot, jotka ovat pääosaltaan venäläisille yrityksille suosiollisia.
Tutkimuksen tuloksena venäläisten kilpailuetuina voidaan pitää kustannustehokkuutta ja edullisia venäläisiä toiminnan reunaehtoja.
Suomalaisen Venäjän liikenteen kilpailukyky ei perustu Suomen tarjoamille suotuisille toiminnan reunaehdoille.
Alan harvalukuisten menestyneiden suomalaisyritysten kilpailukyky näyttäisi tutkimuksen perusteella perustuvan erikoistumiselle, toiminnan siirtämiseen venäjälle ja venäläisten kuljettajien käyttämiseen.
Parhaina toimintatapoina voidaan tunnistaa yrityskoon kasvattaminen, toiminnan erikoistaminen ja yrityksen venäläistäminen.