Globalisaatio ja alati koveneva kilpailu pakottavat yrityksiä kehittämään toimintojaan tehokkaammiksi.
Yritykset kasvavat suuremmiksi, ja tukitoiminnoista tulee yhä vaikeammin hallittavia.
Eräs mahdollisuus tehokkuuden hakemiseen on toimintojen ulkoistaminen.
Tässä työssä käydään läpi ulkoistamisen taloustieteellisiä perusteita (transaktiokustannusteoria, vaihtoehtoiskustannukset, agenttiteoria).
Lisäksi esitellään merkittävimpiä ulkoistamista koskevia tutkimuksia Suomessa ja ulkomailla.
Työn merkittävin osuus on haastattelututkimus, jossa on haastateltu 28 henkilöä 26 eri organisaatiosta.
Osallistujat edustavat Suomen suurimpia pörssiyhtiöitä ja julkisen hallinnon organisaatioita.
Haastatteluissa selvitettiin ulkoistamiselle asetettuja tavoitteita, ulkoistamisprosessin kulkua sekä saatuja kokemuksia eri organisaatioissa.
Haastatteluista saatuja näkemyksiä vertaillaan neliportaisen elinkaarimallin avulla aiempiin tutkimuksiin ja teorioihin.
Elinkaarimallin neljä vaihetta ovat: strategian muodostus, toimittajan valinta, sopimusneuvottelu ja yhteistyön hallinta.
Keskeisimpinä tuloksina havaitaan, että tavoitteet ovat hyvin vaihtelevia eri organisaatioilla.
Yllättäen julkiset organisaatiot ja valtio-omisteiset yritykset tavoittelevat huomattavasti enemmän kustannussäästöjä kuin muut yritykset.
Perinteisen kustannussäästöjen hakemisen tilalle on nousemassa laadun parantaminen, toimittajan erityisosaamisen tavoittelu ja joustavuuden tavoittelu.
Ulkoistamista käytetään yhä enemmän myös muutostyökaluna toimintojen kehittämisessä ja yhtenäistämisessä.
Muutamat yritykset ovat ulkoistaneet menestyksellisesti huonosti hallittuja toimintoja, vaikka tätä pidetään huonona ratkaisuna.