Internetiä ja sen tarjoamia palveluita käyttää yhä useampi ihminen päivittäin.
Internetin kautta on mahdollista tehdä ostoksia, hoitaa pankkiasiat, soittaa puheluita ja olla sähköpostiyhteydessä muihin.
Verkonvalvontaa tarvitaan turvaamaan kaiken edellä mainittujen palveluiden toiminta.
Internetpalveluntarjoajan verkonvalvonta koostuu siellä työskentelevistä henkilöistä, heidän käyttämistään työkaluista, työkalujen käyttämistä ohjelmista ja protokollista, sekä lopuksi toimintamalleista, joita noudattamalla toiminta on järjestelmällistä ja tehokasta.
Information Technology Infrastructure Library (ITIL) on kokoelma IT-alalla hyväksi havaittuja toimintaprosesseja ja -malleja.
ITIL:n tuottamia verkonhallintaan liittyviä toimintamalleja käytetään nykyään yhä useammassa IT-alan yrityksessä eri hallintaprosessien referenssimalleina toiminnan tehostamiseksi.
Tässä työssä esitellään IT Infrastructure Libraryn verkonhallintaan liittyviä toimintamalleja ja verrataan niitä palveluntarjoajan käyttämiin toimintamalleihin.
Niiden eroista pyritään selvittämään, mitä olisi tehtävissä käytettyjen mallien parantamiseksi, jotta verkonvalvontaa voitaisiin parantaa ja kehittää eteenpäin.