Liikenteen määrän kasvu on johtanut kasvavaan ruuhkautumiseen kaikkialla teollistuneessa maailmassa.
Perinteiset tavat ratkaista ruuhkautumista ovat olleet joukkoliikenne ja sopimuspohjainen kimppakyyti.
Esikaupungistuminen on siirtänyt merkittävän osan liikenteestä keskuksiin nähden säteittäisestä poikittaiseksi, mikä tekee joukkoliikenteen järjestämisen jatkuvasti hankalammaksi.
Perinteistä sopimuspohjaista kimppakyytiä taas haittaa liukuvien ja muuttuvien työaikojen yleistyminen.
Uutena ratkaisuna ruuhkautumiseen tässä projektissa tuodaan dynaaminen kimppakyyti, eli tietotekninen järjestelmä, jossa kimppakyytien tarjoajat ja tarvitsijat voidaan saattaa yhteen.
Järjestelmää käytetään matkapuhelimissa toimivilla ohjelmilla.
Tässä projektissa tehty järjestelmä tulee Alankomaihin Schipholin lentokentän ja yrityspuiston käyttöön työmatkojen yhdistämiseen.
Järjestelmällä yhdistellään vain työmatkoja, sillä ne ovat ruuhkautumisen merkittävä aiheuttaja ja niissä auton matkustajamäärä on tyypillisesti alhaisin.
Tässä työssä tutkitaan rakennetun ohjelmiston soveltuvuutta kohdejärjestelmän lisäksi tätä suurempiin kimppakyytijärjestelmiin kuormitustestauksella.
Kun toimivuus ja kuormittuvuusongelmia oli korjattu, testattava järjestelmä soveltuu hyvin projektin kohteena olevaan järjestelmän tarvitsemaan 1000 päivittäiseen matkaan.
Tämän lisäksi ohjelmisto soveltuu välttävästi keskisuuren keskuksen eli 5000 päivittäisen käyttäjän kimppakyytien yhdistelystä.
Tätä suuremmat järjestelmät vaativat joko ohjelmiston nopeuttamista tai kohteena olevan keskuksen kimppakyytitarpeiden toteuttamista usealla alueellisella järjestelmällä.