The role of city-logistics in improving the efficiency of supply-chain and the accessibility of services in city areas

No Thumbnail Available
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Helsinki University of Technology | Diplomityö
Checking the digitized thesis and permission for publishing
Instructions for the author
Date
2005
Major/Subject
Teollisuustalous
Mcode
TU-22
Degree programme
Language
fi
Pages
154
Series
Abstract
Increasing traffic in city areas has resulted in environmental problems and congestion leading to the need for efficient traffic management in city area - city-logistics. The objectives of the study were to research how city-logistics could be used to improve the efficiency of freight traffic and the accessibility of services. In literature review, the current developments and best practices of city-logistics globally and in Finland were explored. The empirical part consisted of interviews among businesses and city- and traffic planning experts and of a case study of a city area and its logistics. According to the results freight traffic efficiency is best improved through competition between companies. Separating the price of the product and the cost of delivery is essential for improving the efficiency of the supply chain. eGrocery will not break through until the delivery infrastructure is developed. Most of the traffic is caused by private cars and therefore the alternatives should be supported and developed. The structure and density of community affect the amount of traffic and methods available for personnel transportation. A major part of problems in city-logistics is caused by deficiencies in city infrastructure and lack of co-operation and communication between different parties. Therefore, co-operation should be improved on national and city-level as well as in city-planning and architectural design.

Lisääntyvän liikenteen haitat ja ruuhkautuminen ovat synnyttäneet tarpeen kaupunkialueen liikenteen kehittämiselle - kaupunkilogistiikalle. Työn tavoitteena olikin selvittää, miten kaupunkilogistiikalla voidaan tehostaa tavaraliikennettä ja parantaa palvelujen saavutettavuutta kaupunkialueella. Tutkimuksessa selvitettiin ensin kirjallisuuskatsauksen avulla kaupunkilogistiikan tila ja käytännöt maailmalla ja Suomessa. Työn empiirinen osa muodostui kaupan ja elinkeinoelämän sekä kaupunki- ja liikennesuunnittelun asiantuntijoiden haastatteluista sekä yhden kaupunkikeskusta-alueen tapaustutkimuksesta. Tutkimuksen perusteella tavaraliikenteen kehittäminen tapahtuu parhaiten markkinalähtöisesti. Kilpailulla ja tuotteiden hinnan ja jakelukustannusten erottamisella on suuri merkitys toimitusketjun tehostumiselle. Päivittäistavaroiden loppuasiakasjakelu alkaa rationalisoida ostosliikennettä laajasti vasta, kun vastaanottoinfrastruktuuria saadaan rakennettua. Suurimman osan liikenteestä muodostaa yksityisautoilu, joten yksityisautoilun vaihtoehtoja tulee kehittää. Yhdyskuntarakenteen hajaantuminen heikentää mahdollisuuksia järjestää henkilöliikenne järkevästi. Suuren osan kaupunkilogistiikan ongelmista aiheuttavat infrastruktuurin ja yhteistyön puutteet. Tutkimuksessa suositellaankin yhteistyön parantamista valtakunnallisella ja kaupunkitasolla sekä erityisesti kaavoituksessa ja arkkitehtuurisuunnittelussa.
Description
Supervisor
Tanskanen, Kari
Thesis advisor
Timmerbacka, Erkki
Keywords
logistics, logistiikka, city-logistics, kaupunkilogistiikka, freight transport, toimitusten yhdistely, merge-in-transit, liikenne, traffic, toimitusketju, supply chain, eKauppa, eGrocery
Other note
Citation