Julkisen sektorin toimitilapalveluja tuotetaan yhä enemmän ostopalveluina.
Toimitilapalvelujen sopimusten laadinnassa ja käytännön toiminnassa on sekä kunnittain että kohteittain eroja, sillä kunnat ovat perinteisesti tuottaneet toimitilapalvelut omana työnä.
Ostopalvelujen hankinta lisää tarvetta toimintamallien kehittämiseen tähdäten osapuolten välisiin pitkäaikaisiin, yhteistyöhön perustuviin sopimuksiin.
Tutkimuksen päätavoitteena on kuntien tilaajien ja palveluntuottajien sopimusaikaisen yhteistyön kehittäminen toimitilapalveluissa.
Tutkimus jakautuu osatavoitteisiin, jotka ovat toimitilapalvelusopimusten analysointi yhteistyön ja kumppanuuden näkökulmasta sekä sopimusaikaisen toiminnan määrittäminen.
Tutkimus on suoritettu kirjallisuusselvityksenä ja empiirinen osio koottiin haastattelemalla kuntien ja palveluntuottajien edustajia, joilla oli keskeinen rooli sopimusten laadinnassa sekä sopimusaikaisessa toiminnassa.
Tutkimuksessa käsiteltiin kiinteistönhoitoon, ruokapalveluun, siivoukseen ja turvapalveluun liittyviä sopimuksia.
Toimitilapalvelusopimukset laaditaan pääsääntöisesti yhtenäistä sopimusrunkoa käyttäen.
Sopimusaikaisen toiminnan ja yhteistyön määrittely oli puutteellista ja siten toimintatavat määräytyivät osapuolten intressien mukaisesti.
Usein sopimuksiin liittyviä toimintatapoja ei vertailtu keskenään tai sopimusta päivitetty alkuperäisten määritteiden mukaiseksi.
Yhdenmukaistamalla sekä sopimuksia että sopimuksenaikaisia toimintatapoja voidaan osapuolten resursseja vapauttaa muihin toimintoihin ja vähentää toiminnasta aiheutuvia kustannuksia.