Tämä työ käsittelee kannettavan laitteen äänisignaalinkäsittelyn ohjaamista ohjelmallisesti.
Työssä käydään läpi työn kannalta oleelliset psykoakustiikan ilmiöt ja niiden sovellus: virtuaaliakustiikka.
Toisaalta työssä tutustutaan viiteen eri äänisignaalinkäsittelyn ohjausrajapintaan, jotka ovat yleisesti käytössä henkilökohtaisissa tietokoneissa.
Lisäksi yksi kannettaviin laitteisiin suunniteltu Java-kielinen rajapinta käydään läpi.
Tämä ohjelmointirajapinta muodostaa alustan työssä itse kehitettävälle rajapinnalle.
Työn pääasiallisena tuloksena syntyy uusi äänisignaalinkäsittelyn ohjausrajapinta.
Tämä rajapinta on suunniteltu erityisesti kannettaville laitteille.
Uusi rajapinta tukee muun muassa 3D-ääntä, keinotekoista kaiuntaa, taajuuskorjausta ja erilaisia tehostesuotimia.
Esitelty rajapinta mahdollistaa esimerkiksi virtuaaliakustiikan luomisen käyttäjälle kuultavaksi matkapuhelimeen liitettyjen kuulokkeiden välityksellä.
Rajapinnasta tarjotaan Windows-ympäristöön referenssitoteutus ja sen päälle rakennettu esittelysovellus.
Työn tuloksena syntynyttä rajapintaa verrataan työssä läpikäytyihin yleisiin ohjelmointirajapintoihin ja todetaan, että syntynyt rajapinta on kykeneväinen moniin samoihin asioihin kuin suuremmatkin rajapinnat ollen silti kevyempi ja siten soveltuvampi kannettaviin laitteisiin.