Ohjelmistoa kehitettäessä ja ohjelmiston toimintojen lisääntyessä haasteena on tukea käyttäjien tärkeimpiä tavoitteita tehokkaasti ohjelmiston käyttöliittymässä.
Toisaalta käyttäjien tavoitteet saattavat myös muuttua ajan myötä, osittain jopa ohjelmiston itsensä vaikutuksesta.
Näistä syistä syntyy ajoittain tarve tarkastella ohjelmiston käyttöliittymää kokonaisvaltaisesti ja uudistaa sitä käyttäjien tarpeiden pohjalta.
Liiketoimintaprosessien mallinnuksessa erityisenä haasteena käyttöliittymäsuunnittelulle on prosessiymmärryksen luominen.
Prosessiin liittyy runsaasti yksityiskohtaista tietoa, joka pitää kommunikoida prosessimallin käyttäjille selkeästi ja havainnollisesti, jotta prosessia voidaan parantaa.
Tässä diplomityössä vastataan edellä esitettyihin haasteisiin soveltamalla käyttäjien tavoitteisiin perustuvaa lähestymistapaa liiketoimintaprosessien mallinnusohjelmiston käyttöliittymäratkaisun kehittämiseen.
Tavoitteena oli parantaa ohjelmiston ongelmallisia käyttöliittymäratkaisuja sekä lisäksi ratkaista kaksi erityistä käyttöliittymäongelmaa: puutteet prosessidatan visualisoinnissa sekä ajan ja syy-seuraussuhteiden mallintamisessa.
Jotta käyttäjien tärkeimpiä tavoitteita voitiin tukea käyttöliittymässä tehokkaasti, käyttäjien tavoitteita selvitettiin kolmella eri menetelmällä: käyttäjien seurannalla, haastatteluilla ja simulointipeleillä.
Työn painopiste oli tietointensiivisissä prosesseissa, joita myös pilottiyritysten esimerkkiprosessit edustivat.
Käyttäjien tavoitteet listattiin ja priorisoitiin käyttäjäryhmittäin.
Uudet käyttöliittymäratkaisut esitetään luonnoksina, jotka kuvaavat käyttäjän ja ohjelmiston interaktiota.
Ratkaisujen keskeiset parannukset ovat dialogien korvaaminen suorakäsittelyllä, mallin dynaaminen editointi, prosessin yleisnäkymän esittäminen ja prosessiin liittyvän tiedon visualisointi prosessikartassa.
Uudet ratkaisut tukevat suurinta osaa käyttäjien tavoitteista nykyistä käyttöliittymää suoraviivaisemmin.
When developing software and increasing the number of its features, supporting the users’ most important goals efficiently in the user interface is a challenge. On the other hand, users’ goals can also change gradually, partly even because of the software itself. For these reasons, the user interface occasionally needs to be re-evaluated as a whole, and then redesigned based on users’ needs. A particular challenge to user interface design in business process modelling is creating process understanding. Process models include an abundance of detailed information that has to be communicated to the users in a clear and illustrative manner, so that the process can be improved.
In this thesis, the above-mentioned challenges were met by using a goal-based approach to developing the user interface of a business process modelling tool. The objective was to improve problematic user interface designs, and in addition, address two specific user interface problems: lack of visualisation of process data, and lack of support for modelling causal relationships and the time dimension.
To support the most important users’ goals in the user interface, three methods were used to discover the goals: user observations, interviews and simulation games. The emphasis was on knowledge-intensive processes, exemplified by the case processes from pilot companies. The goals were listed and prioritised with respect to five typical user profiles.
The new interface designs are presented as draft drawings that describe the user’s interaction with the software. The central improvements of the new designs are replacing dialog boxes with direct manipulation, dynamic editing of the model, showing the overview of the process, and visualising process data directly on the process chart. The new designs support most of the users’ goals in a more straightforward manner than the old interface.