Nonlinear abstract sound synthesis algorithms

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Electrical Engineering | Doctoral thesis (article-based) | Defence date: 2013-02-22
Checking the digitized thesis and permission for publishing
Instructions for the author
Date
2013
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Language
en
Pages
64 + app. 71
Series
Aalto University publication series DOCTORAL DISSERTATIONS, 25/2013
Abstract
This thesis explores abstract sound synthesis methods in digital musical instrument applications and proposes new algorithms for sound production, aliasing reduction, and efficient control of synthesis parameters. The specific focus is on nonlinear distortion and audio-rate modulation techniques, which are approached from two complementary perspectives. First, the classic view, built on closed-form mathematical expressions and computer algorithms, was seen to converge into a compound model where different abstract synthesis methods both generalize and reinforce each other. In this view, the recent phaseshaping technique was investigated as pipelined phaseshaper expressions, with applications in efficient and novel oscillator effects algorithms discovered in the thesis, such as an efficient super sawtooth simulation. In addition, a two-dimensional multi-point extension of the phase distortion method called vector phaseshaping synthesis (VPS) was proposed and demonstrated as an intuitive parametrization of the complex phase modulation technique. The method is well suited for contemporary multi-touch interaction and planar control- and audio-rate modulation. The second perspective into the nonlinear distortion and audio-rate modulation techniques, based on periodically linear time-varying filters, led to the discovery of a synthesis algorithm where the coefficients of an allpass filter chain are modulated at an audio rate. In addition, the filter approach enabled an alternative interpretation of the feedback amplitude modulation (FBAM) technique, whose first-order form was extended and a second-order form was introduced.To complement the sound production stage of digital musical instrument applications, two aliasing reduction methods were introduced, one based on scaled sinusoids and another on polynomial transition regions (PTR). The latter is currently the most efficient method for implementing alias-suppressed virtual analog oscillators. Finally, a streamlined control protocol that dramatically reduces the bandwidth of control data streams was proposed. The efficient and novel algorithms introduced in the thesis are useful for sound synthesis in resource constrained mobile platforms, web browsers, and in applications requiring a high polyphony.

Tämä väitöskirja käsittelee digitaalisten soittimien abstrakteja äänisynteesimenetelmiä ja esittelee uusia äänen tuottamiseen, laskostumisen vähentämiseen ja synteesiparametrien ohjaukseen kehitettyjä algoritmeja. Tutkimuksen painopiste on epälineaarisissa äänitaajuisissa säröytys- ja modulaatiotekniikoissa, joita lähestytään kahdesta näkökulmasta. Matemaattisiin yhtälöihin ja tietokonealgoritmeihin perustuvassa klassisessa lähestymistavassa abstraktit synteesimenetelmät konvergoituivat yhtenäismalliksi, jossa eri menetelmät sekä yleistävät että täydentävät toisiaan. Hiljakkoin esiteltyä vaihemuotoilutekniikkaa tutkittiin sarjamuotoisina vaihemuotoilijaketjujuina, joiden sovelluksina syntyi uusia ja tehokkaita oskillaattoriefektialgoritmeja. Lisäksi tutkimuksessa kehitettyä vaihesäröytysmenetelmän monipisteistä laajennosta (VPS) demonstroitiin vaihemodulaation intuitiivisena parametrointitekniikkana. Kehitetty metodi soveltuu erityisesti synteesiparametrien kaksiulotteiseen muokkaukseen esimerkiksi monikosketuspohjaisen ihmisen ja koneen välisen vuorovaikutusmekanismin välityksellä. Toinen lähestymistapa perustui jaksollisesti lineaaristen aikamuuttuvien suotimien teoriaan. Tämä johti uuden synteesialgoritmin löytämiseen, jossa kokopäästösuodinketjun kertoimia moduloidaan äänitaajuudella. Suodinlähestymistapa mahdollisti lisäksi takaisinkytketyn amplitudimodulaatiotekniikan (FBAM) vaihtoehtoisen tulkintamuodon, jonka avulla takaisinkytketyn amplitudimodulaatiotekniikan ensimmäisen ja toisen asteen muotoja laajennettiin ja esiteltiin.Tutkimuksessa kehitettiin myös kaksi laskostumisen vähentämismenetelmää. Menetelmät pohjautuvat skaalattuihin siniaaltomuotoihin sekä polynomisiin transitioalueisiin (PTR), joka on tehokkain nykyisin tunnettu virtuaalianalogiaoskillaattoreiden toteutusmenetelmä. Tutkimuksessa lisäksi kehitetty tehostettu ohjausprotokolla vähentää ohjausvirtojen kaistanleveyttä merkittävästi. Väitöskirjassa esitetyt uudet ja tehokkaat algoritmit soveltuvat erityisesti polyfonisesti rikkaiden ja resurssirajoitteisten mobiili- ja selainpohjaisten äänisynteesisovellusten implementointiin.
Description
Supervising professor
Välimäki, Vesa, Prof., Aalto University, Finland
Thesis advisor
Välimäki, Vesa, Prof., Aalto University, Finland
Keywords
acoustics, digital signal processing, music, nonlinear filters, sound synthesis, akustiikka, digitaalinen signaalinkäsittely, epälineaariset suodattimet, musiikki, äänisynteesi
Other note
Parts
  • [Publication 1]: Kleimola, J., Lazzarini, V., Timoney, J. and Välimäki, V., 2010. Phaseshaping oscillator algorithms for musical sound synthesis. In: Proc. Sound and Music Computing Conf., Barcelona, Spain, July 2010, pp. 94– 101.
  • [Publication 2]: Kleimola, J., Lazzarini, V., Timoney, J. and Välimäki, V., 2011. Vector phaseshaping synthesis. In: Proc. Int. Conf. Digital Audio Effects, Paris, France, Sept. 2011, pp. 233–240.
  • [Publication 3]: Kleimola, J., Pekonen, J., Penttinen, H., Välimäki, V. and Abel, J., 2009. Sound synthesis using an allpass filter chain with audio-rate coefficient modulation. In: Proc. Int. Conf. Digital Audio Effects, Como, Italy, Sept. 2009, pp. 305–312.
  • [Publication 4]: Kleimola, J., Lazzarini, V., Välimäki, V. and Timoney, J., 2011. Feedback amplitude modulation synthesis. EURASIP J. Adv. Signal Process., March 2011, pp. 1–18.
  • [Publication 5]: Lazzarini, V., Kleimola, J., Timoney, J. and Välimäki, V., 2011. Aspects of second-order feedback AM synthesis. In: Proc. Int. Computer Music Conf., Huddersfield, UK, July – Aug. 2011, pp. 92–95.
  • [Publication 6]: Kleimola, J. and Välimäki, V., 2012. Reducing aliasing from synthetic audio signals using polynomial transition regions. IEEE Signal Process. Lett., 19(2), pp. 67–70.
  • [Publication 7]: Kleimola, J. and McGlynn, P., 2011. Improving the efficiency of Open Sound Control with compressed address strings. In: Proc. Sound and Music Computing Conf., Padova, Italy, July 2011, pp. 479–485.
Citation