Opinnäyte on tehty yhteistyössä suomalaisen mattoyrityksen kanssa. Opinnäyte keskittyy mallistonhallintaan, tuotekokonaisuuksien rakentamiseen, kokoelmien visuaalisten linjojen määrittämiseen sekä malliston toiminnan selkeyttämiseen.
Luon pohjan tuote- ja värikokonaisuuksille ja mietin malliston visuaaliset linjat sekä toimintatavat. Kokoelmien visuaalisten linjojen määrittämiseen kuuluu myös tuotekuvien suunnittelu.
Mallistonhallinnassa käytän apuna design managementia, eli kokonaisvaltaista muotoilun hallintaa. Tarkastelen yrityksen visuaalista ilmettä analysoimalla muun muassa kuvamaailmaa ja graafista ilmettä.
Tuotekokoelmien rakentamisessa pyrin ottamaan huomioon ajankohtaiset asiat värien ja tyylien suhteen. Tutustun trendiennusteisiin ja teen niiden sekä omien havaintojeni pohjalta koosteen pinnalla olevista tyyleistä. Tekemäni katsauksen pohjalta suunnittelen kaksi mattoa ja niihin ajankohtaiset väritykset. Ne toimivat yritykselle esimerkkinä kuinka ajankohtaisia asioita voidaan käyttää hyödyksi tuote-, väri- ja mallistosuunnittelussa.
Tekemääni malliston koordinointia ja sen tueksi määriteltyjä toimintatapoja voidaan käyttää peruslinjana yrityksen tulevaisuuden tuotesuunnittelutehtäville ja mallistonhallinnalle sekä visuaalisena ohjeistuksena tuleville kokoelmille.
This Thesis was made in co-operation with a finnish carpet company. The focus of this thesis is on collection management, building product groups, creating visual quidelines for collections and clarifying activities inside the collection. The aim of this thesis is to create a base for the collection and the tools for modifying it in the future. Designing visual quidelines for the collections also included the planning of photo shoot sessions.
The work was made by following the basics of design management. I have tried not to concentrate only on the products and the collection, but on the company´s visual identity as a whole, including web-pages, brochures, photos etc.
In order to create an up to date collection I took a look at some trend forecasts and tried to keep my eyes open to discover current styles and colors. Based on my review I designed two carpets with current colorways. These work as an example of how to use trend and color forecasts in a design process and in collection management.
The solutions and methods I came up with, can be used as basic quidelines for the company´s collection management, as well as visual quidance for the collection.