Elokuvan kolme ruumista

 |  Login

Show simple item record

dc.contributor Aalto-yliopisto fi
dc.contributor Aalto University en
dc.contributor.advisor Pelo, Riikka
dc.contributor.advisor Hotanen, Juho
dc.contributor.author Ruuska, Jaakko
dc.date.accessioned 2012-10-10T11:33:17Z
dc.date.available 2012-10-10T11:33:17Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.uri https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/5980
dc.description.abstract Elokuvan kolme ruumista on taiteellinen tutkimus siitä, millaisena ruumiillisena kokemuksena elokuva kohtaa ihmisen. Oletan, että erilaisista taustoista ja kulttuureista huolimatta ihmisten ruumiilliset kokemukset olisivat toistensa kaltaisia, riippumatta siitä, millaisia merkityksiä he kokemuksilleen antavat. Näkökulmani ruumiillisuuteen on fenomenologinen, mutta aiheen käsittelytapa esseistinen. Olen koettanut selventää teoreettistä kieltä siihen pisteeseen, josta lukijani voisi ymmärtää väittämiäni myös pelkästään omien ruumiillisten kokemustensa pohjalta. Elokuva on koettavissa ruumiillisesti kolmessa toisistaan poikkeavassa näkökulmassa: katsojan, kuvatun ja tekijän asemassa, jotka jokainen on otettava huomioon pohdittaessa elokuvakokemuksen ruumiillistumista. Olen kirjoittanut tämän tutkimuksen elokuvan tekijänä (ohjaaja, kuvaaja) ja henkilökohtaisena päämääränäni tutkimukselle on ollut välineeni ymmärtäminen. Väitän, että elokuvan ruumiillista kokemuksellisuutta tutkimalla voidaan valaista niitä lukemattomia elokuvan estetiikkaan vaikuttavia ratkaisuja, joita eivät selitä tarinan kerronnalliset keinot tai kulloinen elokuvan aihekaan. Näistä ratkaisuista harvoin puhutaan, sillä ne eivät ole kielellisiä, vaan kokemuksellisia ratkaisuja, vaikka ne ovatkin elokuvataiteen kannalta usein vähintään yhtä keskeisiä kuin tarinalliset perusteet tai dokumentaarisesta elokuvasta puhuttaessa abstraktin aiheen käsittely. Ymmärtääkseni “elokuvan ruumiillisuutta” minun on täytynyt ottaa huomioon myös katsojan ja kuvatun ihmisen näkökulmat itsenäisinä asemina. Kun elokuvaa tarkastellaan näistä toisistaan riippumattomista katsojan, tekijän, ja kuvatun asemista, ei näkökulmani ole tekijän, vaan tutkimusta voidaan lukea myös näistä kaikista kolmesta näkökulmasta käsin. Toivon mukaan en siis ole kirjoittanut “tekijän teoriaa” vain elokuvantekijöille, vaan työni puhuttelisi myös muita elokuvasta kiinnostuneita. fi
dc.format.extent 77
dc.format.mimetype application/pdf en
dc.language.iso fi en
dc.relation.haspart Taiteellisena opinnäytetyönäni toteutin dokumentaarisen elokuvan: "Kaikki talot – joissa asumme" (2012) elokuvan kuvaajana. Kirjallinen opinnäytetyö on jatkoa taiteelliselle tutkielmalleni: "Landscape for the Body" (2010), jonka ohjasin, kuvasin ja käsikirjoitin itse. Tämä elokuvallinen installaatio esitettiin ensimmäisen kerran Valokuvagalleria Hippolytessä 7.30.1.2011 osana yksityisnäyttelyäni ja on sittemmin esitetty myös osana Masters of Arts 2012 näyttelyä.
dc.subject.other Film and Television en
dc.title Elokuvan kolme ruumista fi
dc.type G2 Pro gradu, diplomityö fi
dc.contributor.school Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu fi
dc.contributor.school School of Arts, Design and Architecture en
dc.contributor.department Department of Film, Television and Scenography en
dc.contributor.department Elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitos fi
dc.subject.keyword ruumiillisuus fi
dc.subject.keyword elokuva fi
dc.subject.keyword tekijä fi
dc.subject.keyword fenomenologia fi
dc.subject.keyword katsoja fi
dc.subject.keyword kuvattu fi
dc.subject.keyword empatia fi
dc.subject.keyword näkeminen fi
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:aalto-201209102907
dc.type.ontasot Master's thesis en
dc.type.ontasot Maisterin opinnäyte fi
dc.contributor.supervisor Helke, Susanna
dc.programme Degree Programme in Film and Television en
dc.programme Elokuvataiteen koulutusohjelma fi


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search archive


Advanced Search

article-iconSubmit a publication

Browse

My Account