TUTKIELMAN TAVOITTEET
Tutkielman tavoitteena on määrittää, mitä ulkoistettuun controller-palveluun sisältyy sekä mitä osa-alueita palvelusta voidaan tarjota sähköisessä muodossa. Lisäksi tavoitteena on selvittää yritysten asenteet ulkoistamista ja controller-palvelua kohtaan sekä selvittää onko markkinoilla kiinnostusta kyseiselle palvelulle.
LÄHDEAINEISTO
Lähdeaineisto koostuu yhdeksästä semi-strukturoidusta haastattelusta. Haastattelut jakaantuvat kahteen osaan. Ensimmäisessä vaiheessa haastateltiin yhtä controlleria ja kahta talousjohtajaa ja toisessa vaiheessa haastateltiin kuutta toimitusjohtajaa. Haastattelut suoritettiin huhti-heinäkuun 2010 aikana. Haastattelut koostuvat viidestä eri aihe-alueesta.
TULOKSET
Tutkimuksen tulokset osoittavat yritysten olevan kiinnostuneita controller-palvelusta. Palvelu tulee muodostumaan niin sanotusta perusosasta ja lisäosasta. Perusosan tehtävät ovat jatkuvaluonteisia, kuten tietojen oikeellisuuden varmistaminen, raporttien laatiminen yrityksen sisäisiin tarkoituksiin ja budjetointi. Lisäosan tehtävät ovat puolestaan kertaluontoisia, kuten investointien suunnittelu ja ad-hoc tehtävät. Tulosten perusteella controller-palvelu voidaan tuottaa suurimmaksi osaksi täysin sähköisenä, mikä vastaa palvelua kehittävän yrityksen toiveita.
AVAINSANAT
Controller, controller-palvelu, ulkoistaminen, kommunikaatio.