Kohti yhdenvertaisia opetuskäytänteitä - sukupuolinormatiivisuuteen perustuvan syrjinnän purkaminen
Loading...
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Arts, Design and Architecture |
Bachelor's thesis
Unless otherwise stated, all rights belong to the author. You may download, display and print this publication for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Author
Date
2020
Department
Major/Subject
Kuvataidekasvatus
Mcode
Degree programme
Taiteiden ja suunnittelun kandidaattiohjelma
Language
fi
Pages
22
Series
Abstract
Opinnäyte tarkastelee sukupuolinormatiivisia käytänteitä yliopisto-opetuksen kontekstissa. Työn tarkoituksena on hahmotella suuntaviivoja siitä, minkälaisia asioita tulisi ottaa huomioon yhdenvertaisten opetuskäytänteiden rakentamisessa. Työskentelyäni on motivoinut tarpeeni ymmärtää omaa kokemustani yliopisto-opiskelusta ja käsitellä identiteettiini liittyviä kysymyksiä ja tunteita, sillä koen nämä teemat keskeisiksi kasvussani kohti opettajuutta. Tutkimusmenetelmältään työ on autoetnografinen tapaustutkimus, joka hyödyntää muistelutyömenetelmän metodeja. Aineistoksi olen valinnut esimerkkitapauksia omista kokemuksistani yliopistossa opiskeluni ajalta. Aineistoni kautta käsittelen muun sukupuolisen identiteettini näkymättömyyden ongelmallisuutta, opetustilanteiden sukupuolinormatiivisia käytänteitä ja niiden kohtaamisesta herääviä tunteita. Tällä tavalla etsin vastauksia ja näkökulmia kysymykseen: Mihin asioihin opetuskäytänteiden yhdenvertaisuudessa tulisi kiinnittää huomiota sukupuolen osalta? Työni käsittelee turvallisuuden ja turvattomuuden kokemisen teemoja, ja näiden suhdetta opetuksen käytänteisiin sekä oppimiseen. Muisteluaineistoni rinnalle olen nostanut kahden eri tilan kirjoitetut käytänteet, joita erittelen ja vertaan. Etsin näistä käytänteistä löytyviä yhteisiä näkökulmia kysymykseen: mitkä tekijät vaikuttavat turvallisuuden tunteen kokemiseen? Tutkielmani teoreettisena pohjana toimivat kriittinen- ja feministinen pedagogiikka. Reflektoin kokemuksiani kirjallisuuslähteideni tarjoamia näkökulmia vasten, ja tällä tavalla sidon tutkielmani taidekasvatuksen ja pedagogiikan teoria- ja kirjallisuusperinteeseen. Opinnäytteeni pohjalta esitän ajatuksen yksilökohtaisen tunnetyön ja turvallisemman tilan käytänteiden sijoittamisesta Freiren sorrettujen pedagogiikan rakentumisen kaksivaiheiseen teoriaan. Työskentelyni tuloksena esitän myös, että pedagogiikan kentällä on aika irrottautua toimimattomasta sukupuolibinääriin nojaavasta normatiivisesta ajattelusta.Description
Supervisor
Haapalainen, RiikkaThesis advisor
Haapalainen, RiikkaKeywords
sukupuoli, yhdenvertaisuus, feminismi, kriittinen pedagogiikka, muistelutyömenetelmä, turvallisempi tila, osallisuus, yliopisto