Potilastyökontekstin rakentuminen - Potilasteosten kommunikatiivisuus stigman visuaalista kulttuuria purkavana ilmiönä

No Thumbnail Available
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis
Location:
Date
2020
Department
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Language
fi
Pages
210
Series
Abstract
Maisterin opinnäytteeni käsittelee ”hulluuden” kuvaston rakennettua todellisuutta avaten näkökulmia potilastyökontekstin muodostumiseen marginalisoidun taiteen kentällä. Leimaavat käsitykset psykiatrisoitujen taiteesta elävät vahvana vielä 2020-luvulla stigman visuaalisen kulttuurin muodossa, ja mielenterveyden häiriön omaavien taidetta tarkastellaan edelleen ”hulluuden” merkkejä etsien. Tutkielmani asettuu haastamaan psykiatrisoitujen taiteeseen kohdistuneet määrittely-yritykset, sekä avaa näkökulmia psykiatrisoitujen taiteen kokonaisvaltaiseen ymmärtämiseen problematisoimalla ”hullun taitelijaneron” myytin. Opinnäytteeni toimii kantaaottavana ja monitieteisenä puheenvuorona psykiatrisoituihin kohdistuneeseen sosiaaliseen kontrolliin, kartoittamalla länsimaisen mielenterveyden häiriöiden historiallista kontekstia, totaalisia laitoksia, sekä stigman merkitysten muodostumista. Tarkastelemalla ”hulluuden” historian muokkaamaa ihmiskäsitystä, sekä ajankohtaista tutkimustietoa ja keskustelua, asetun kyseenalaistamaan psykiatrisoitujen Toiseuttamisen ja problematisoin länsimaisen käsityksemme poikkeavuudesta ja normaaliudesta. Aiheen teoriapainotteinen käsittely saa rinnalleen laadullisen tutkimuksen metodologian, ja Foucault’laisen diskurssianalyysin keinoin, esittelen psykiatrisoitujen taiteeseen kohdistettuja määrittely-yrityksiä, jotka nousevat esiin teoriakirjallisuuteni yhteyksissä Nikkilän sairaalan potilastyökokoelman julkiseen diskurssiin. ”Mielisairaiden” taiteen ”maagillisuus”, kuvantekemisen yhteydet ”primitiiviseen” ja lasten taiteeseen, sekä ”hulluuden” tunnistettavuus teoksen visuaalisessa ilmeessä ja sisällöissä, tulevat haastetuiksi tutkimusasenteeni myötä. Tutkielmani aineistona toimii Nikkilän sairaalan potilastyökokoelma, joka koostuu Nikkilän sairaalassa vuosina 1919-1999 tuotetuista psykiatrisoitujen piirroksista ja maalauksista. Laadullisen tutkimuksen aineistoanalyysin perinteeseen lukeutuvan pelkistämisen keinoin, pyrin erottelemaan aineistosta nousevia kuvakategorioita, kuten ihmisen kuvaamisen- ja abstraktien teosten kategorian, sekä esittelen potilastöissä esiintyviä, kommunikatiivisina teoksina näyttäytyviä kuvallisia viestejä. Tutkimusasenteeni keskittyessä psykiatrisoitujen oman äänen kuuntelemiseen, nostan aineistosta esiin havaintoja potilasteosten kyvystä viestiä dokumentinomaisesti suhteesta hoitohenkilökuntaan ja sairaalan arkeen. Maisterin opinnäytteen muodostamat näkökulmat potilastyökontekstiin rakentuvat tutkielmani teoriaosuuden ja aineiston analyysin vuoropuhelusta. Opinnäytteeni tuo näkyväksi ”hulluuden” representaatioiden ja diskurssin vaikutuksen psykiatrisoituun Toiseen, ja kartoittaa taidekasvatuksen tutkimuksen keinoja sosiaalisen vastuun ja tasa-arvon välineenä. Tutkielmani asettuu haastamaan psykiatrisoitujen taidetta marginaalitaiteen ilmiönä, luonnostellen psykiatrisissa instituutioissa tuotetun taiteen potilastyökontekstia stigman visuaalisen kulttuurin viitekehyksessä.

The aim of this master’s thesis is to examine the constructed reality of “mad” imagery by opening viewpoints to the context of patient art and the art of the marginalized. Stigmatizing perceptions towards the art of the psychiatrized can be seen in the 2020’s as a visual culture of stigma and works of art by people with mental disabilities are still being perceived as a sign of madness. My thesis challenges the attempts to define the art of the psychiatrized by opening comprehensive perspectives to “mad” art and by problematizing the myth of the “Mad” Artistic Genius. My thesis acts as a sociopolitical and interdisciplinary statement to the structures of power and the social control of the “mad” by mapping the Western historical concepts of mental health, total institutions, and the impact of stigma. By examining “mad” as a concept of a man shaped by the history of “madness”, as well as mental health in the current research and discourse, I come to question perceiving people with mental disabilities as the Other and problematize the Western views to deviance and normality. As a qualitative research methodology, I use the tools of a Foucauldian discourse analysis to represent the attempts to define the art of the people with mental disabilities. Through the examination of the articles written from the first art exhibition by the patients of Nikkilä hospital in the year 1948, and the authoritarian attempts to determine the image-making of the “mad”, I aim to demonstrate ingrained beliefs towards the art made by people with a mental illness. The marginalizing and stigmatizing beliefs that occur repeatedly throughout Western discourse on “mad” image-making include artwork’s “magical” traits, connections to “primitive” art and children’s imagemaking, as well as “madness” as a recognizable trait. The material of my thesis consists of patient art made in Nikkilä hospital between the years 19191999. By using a qualitative research method in examining the paintings and drawings of the patients, I intend to create pictorial categories that describe the patient artwork collection in all-encompassing manner and present pictorial messages that appear in patient art. As my research attitude focuses on finding the patient’s own voice in their artwork, I investigate the communicative aspects about the relationship with nursing staff and aim my attention to patient’s portrayals of their daily lives in the hospital. My dissertation highlights the impact of representations and discourse of “madness” on the psychiatrized Other and explores the means of art education’s research as a tool for social responsibility and equality. My thesis sets out to challenge the art of the “mad” as a phenomenon of marginal art, defining the context of patient art produced in psychiatric institutions in the frame of reference of visual culture of stigma.
Description
Supervisor
Tuovinen, Taneli
Thesis advisor
Koivisto, Mikko
Keywords
potilastyökonteksti, psykiatrisoitu, stigman visuaalinen kulttuuri, toiseus, hulluus, Nikkilä
Other note
Citation