Maisterin opinnäytetyöni koostuu kahdesta osasta: tutkimuksellisesta osasta sekä produktiivisesta työstä. Produktiivinen osa on kahdeksan asukokonaisuuden miestenvaatemallisto, johon opinnäytetyöni painottuu. Kirjallisessa osuudessa esittelen opinnäytetyön taustalla olevan tutkimuksen, käyn läpi malliston suunnitteluprosessin ja esittelen valmiin vaatemalliston.
Opinnäytetyöni aiheena on 80-90-luvun taiteessa vaikuttanut ravekulttuuri, johon perehdyn työssä laajasti. Musiikki on minulle yksi tärkeimmistä asioista elämässäni ja erityisesti tutkimani alakulttuurin keskiössä oleva elektroninen musiikki kuvastaa henkilökohtaisia musiikkimieltymyksiäni. Aihe on siis minulle erityisen mielenkiintoinen ja läheinen, joten työ ilmentää myös omaa persoonaani ja näkemystäni suunnittelijana.
Tutkimuksen tarkoituksena on pohtia, miten kyseinen kulttuuri ja erityisesti elektroninen musiikki vaikuttivat yhteisön pukeutumiseen. Tutkimuksessa kerron kyseisen alakulttuurin historiasta, ajan hengestä ja ideologiasta, tyylin ominaispiirteistä ja pukeutumiseen vaikuttaneista elementeistä. Ymmärtääkseni paremmin alakulttuurin vaikutusta pukeutumiseen, käsittelen myös alakulttuurien käyttäytymistä yleisesti. Tarkoituksena on selventää, kuinka alakulttuurit käyttävät pukeutumista viestinnän välineenä ja mitä ne haluavat kommunikoida tyylillään. Käyn läpi myös sitä, miten alakulttuurit antavat inspiraatiota muodin maailmalle ja kuinka merkittäviä ne ovat vaatesuunnittelun näkökulmasta. Tutkimus hahmottaa myös, miten merkittävä yhteys pukeutumisen, musiikin, asenteen ja arvojen välillä on ja kuinka olen hyödyntänyt tätä vaatesuunnittelussa. Kirjallisen osion tarkoituksena on tukea visuaalista työtä ja tuoda sille lisäarvoa. Tutkin aihetta kirjallisuuden, dokumenttien, artikkelien ja kuvamateriaalin kautta.
Produktiivinen osa, vaatemallisto, on syntynyt taustalla olevan tutkimuksen kautta. Taustatutkimuksen vaikutus on nähtävissä lopputuloksessa, jossa olen tavoitellut ravekulttuurille ominaista tunnelmaa. Malliston tavoitteena on viestittää ravekulttuurin taustalla olevaa asennetta ja ideologiaa sekä elektronisen musiikin luomaa vapauden tunnetta. Vaatteissa pyrin viittaamaan kyseiseen alakulttuurin omannäköiselläni tavalla. Malliston tavoitteena oli luoda uudenlainen rave-uniformu, joka on tuotu tähän päivään raikkaalla tavalla. Päämääränä oli ilmentää myös sitä, kuinka alakulttuureista lähtöisin olevia elementtejä voi hyödyntää vaatesuunnittelussa. Lopputuloksen tarkoituksena on edustaa lähtökohtiensa mukaisesti katumuotia ja rentoa pukeutumista, mikä ilmenee erityisesti materiaalivalinnoissa. Työn pyrkimyksenä oli toteuttaa korkeatasoinen vaatemallisto harkitun kaavoituksen ja monipuolisen kuosisuunnittelun kautta.
My master's thesis consists of two parts: a written investigation and a productive part. The productive part is a menswear collection of eight outfits where is the main focus of the thesis.The written part introduces the investigation, goes through the design process and introduces the finished fashion collection.
The topic of the thesis is the rave culture in the change of 80's and 90's. I overview this topic widely in this work. Music is one of the most important things in my life and especially the electronic music which is in the center of this subculture reflects my personal music taste. Therefore the topic is very interesting and intimate for me. That is why the thesis also embodies my personality and my vision as a designer.
The purpose of this research is to consider how this particular subculture and electronic music effected on the dressing of this community. In the investigation I tell about subculture's history, the spirit of the time and idealogy, the charasteristics of the style and the elements that effected the clothing style of this particular subculture. To understand better the effects to the clothing style, I also cover the subcultures generally. The purpose is to clarify how subcultures use style as a communication tool and what they want to communicate through the clothes. I also review how sub- cultures give inspiration to the fashion world and how important they are from the fashion's point of view. The research also clarifys how important the connection between clothing, music, attitude and values are and how I have used this fact in my fashion design. The aim of the written part is to support the visual work and give it extra value. I research the topic through books, documents, articles and photo material.
The productive part, the fashion collection has born through the research behind it. The effects of the research is visible in the result where I have aimed to show the atmosphere of the rave culture. The goal of the collection is to communicate the attitude and idealogy behind the rave culture and the freedom that the electronic music creates. Through the clothes I try to make references to this particular subculture in my own kind of way. The aspiration of the collection is to create a new rave-uniform that has been brought to this time. The goal was also to clarify how the elements of subcultures can be utilised in fashion design. The result represents street wear and casual clothing which can be seen through the material choices. The aim was to produce a high-level fashion collection through well-thought pattern making and versatile print design.