Increasing User Understanding in Agile Software Development Projects with Design Practices

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Perustieteiden korkeakoulu | Master's thesis
Date
2020-05-19
Department
Major/Subject
Software and Service Engineering
Mcode
SCI3042
Degree programme
Master’s Programme in Computer, Communication and Information Sciences
Language
en
Pages
96+7
Series
Abstract
Modern software development aims to produce valuable digital solutions by benefiting from customer- and user-centred agility. These can be supported by design practices, with which user understanding can be deepened. The goal of this thesis was to study how design practices can help small companies to increase their user understanding in agile software development projects. The empirical study was conducted as an insider action research. In this study, four design practices were tested: semi-structured interviews, user stories, scenarios, and prototyping. The four design practices helped to increase user understanding, by explaining who the users are, why they use the product, and how they use it. Semi-structured interviews helped to discover users’ values and motivations to use the current and future versions of the product. User stories allowed for creative thinking and writing of perceived user needs in a clear sentence. Scenarios described realistic stories of users. The stories gave details of the user, their interactions, circumstances, goals, and environment. Prototyping was used alongside the other three design practices to help the users feel and test the product. Testing the product in real context allowed for spontaneous idea creation for system improvement. The results of this thesis indicate that a small company could use semi-structured interviews, user stories, scenarios, and prototyping to increase user understanding in agile software development projects. Increasing user understanding requires careful selection of design practices. The design practices should provide detailed information about who the users are, what their needs and motivations are, and how they would use a product.

Nykyaikainen ohjelmistokehitys pyrkii tuottamaan arvokkaita digitaalisia ratkaisuja hyödyntäen asiakas- ja käyttäjäkeskeistä ketteryyttä. Näitä tukevat suunnittelukäytännöt, joilla syvennetään käyttäjäymmärrystä. Tämän työn tavoitteena oli tutkia, kuinka suunnittelukäytännöt voivat auttaa pieniä yrityksiä kasvattamaan käyttäjäymmärrystä ketterissä ohjelmistokehityksen projekteissa. Empiirinen tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, jonka toteuttaja oli diplomityön tekijä. Tutkimuksessa testattiin neljää suunnittelukäytäntöä: puolistrukturoituja haastatteluja, käyttäjätarinoita, skenaarioita ja prototypointia. Nämä suunnittelukäytännöt auttoivat käyttäjäymmärryksen kasvattamisessa. Käyttäjäymmärryksellä selitetään tuotteen käyttäjäryhmät, syyt tuotteen käytölle ja kuinka tuotetta käytetään. Puolistrukturoidut haastattelut auttoivat löytämään käyttäjien arvoja ja motivaatioita tuotteen nyky- ja tulevien versioiden käytölle. Käyttäjätarinat sallivat luovaa ajattelua ja havaittujen käyttäjätarpeiden kirjoittamista selkeinä lauseina. Skenaarioilla kuvattiin realistisia tarinoita käyttäjistä. Tarinoissa kuvattiin yksityiskohtaisesti käyttäjät, heidän vuorovaikutukset, olosuhteet, tavoitteet ja ympäristö. Prototypointia käytettiin kolmen muun suunnittelukäytäntöjen ohessa testauksen ja kokeilun tukena. Tuotteen testaus oikeassa kontekstissa mahdollisti spontaanin tuotekehitysideoinnin. Tämän työn tulokset viittaavat siihen, että pienet yritykset voisivat käyttää puolistrukturoituja haastatteluja, käyttäjätarinoita, skenaarioita ja prototypointia käyttäjäymmärryksen kasvattamiseen ketterissä ohjelmistokehitysprojekteissa. Käyttäjäymmärryksen kasvattaminen vaatii käytettävien suunnittelukäytäntöjen huolellista valintaa. Niiden tulee vastata yksityiskohtaisesti siihen, keitä käyttäjät ovat, mitkä ovat heidän tarpeensa ja motivaationsa sekä kuinka he käyttävät tuotetta.
Description
Supervisor
Kauppinen, Marjo
Thesis advisor
Halme, Erkka
Mehtälä, Joanna
Keywords
agile, design practice, insider action research, small company, user-centred design, user understanding
Other note
Citation