Abstract:
Tässä artikkelissa käsittelemme alustatalouden haasteita yritysten innovaatiotoiminnalle ja kasvulle. Artikkeli perustuu laajaan tutkimuskirjallisuuden katsaukseen pääasiallisina alueina digitaalinen talous, alustatalous, innovaatiotoiminta ja yrittäjyys. Alustatalous ilmiönä on kasvava ja toimialat ylittävä talouden ilmiö. Digitaaliset alustat mahdollistavat verkostopohjaisen arvonluonnin uudella tavalla alustan ja siihen osallistuvien osapuolien välillä. Alustojen erityispiirteitä kuvaamme käsitteellä alustamaisuus. Tunnistamme viisi keskeistä alustatalouden haastetta yrityksille: (1) Alkuvaiheen korkea osallistumiskynnys, (2) epätäydelliset datamarkkinat, (3) jaetut digitaaliset hyödykkeet, (4) innovaatiotoiminta digitaalisissa verkostoissa ja (5) digitaalisten alustojen sääntely.