Työssä tutkittiin Otarannan alueen kytkeytymistä sekä toiminnallisesti että kaupunkikuvallisesti ympäröivään, voimakkaasti kehittyvään Otaniemen kaupunginosaan ja yliopistokampukseen tarkastelemalla suunnittelualuetta ynpröivää aluetta 500 metrin säteellä erityisesti rakennus- ja kulttuurihistorian, maiseman ja alueelle tehtyjen suunnitelmien kautta. Alueen erityisiksi vahvuuksiksi voidaan lukea sen metsäisinä säilyneet maisema-alueet, useiden siellä sijaitsevien rakennusten rakennus- ja kulttuurihistoriallinen arvo ja urheilupuiston toiminnot. Suunnittelualueen kehityskohtia ovat erityisesti heikot kevyen liikenteen yhteydet ja kaupunkikuvallinen keskeneräisyys, joihin vaikuttavat eritysiesti maantasopysäköinnin ja liikennealueiden suuri määrä ja kaupunkitilaa dominoiva luonne, jyrkät maastonmuodot ja aidatun urheilukentän estevaikutus. Otarannan nykyinen kaupunkikuva ei yllä alueen kulttuuri- ja rakennushistoriallisen arvon tasolle, mutta nykyisin vajaakäytöllä olevalla ranta-alueella on paljon kehittymispotentiaalia.
Otarannan eteläpuolelle, suunnittelualueen välittömään läheisyyteen Kivimiehen alueelle on suunniteltu erittäin korkeaa, jopa yli 20-kerroksista asuinrakentamista. Diplomityön suunnittelualueen pohjoispuolella on puolestaan rakennus- ja kulttuurihistoriallisesti arvokas Teekkarikylän metsäkampus, jossa matalat rakennukset sijoittuvat herkästi luonnon sekaan. Väliin sijoittuva Otaranta tulee nähdä näitä perusluonteeltaan erilaisia alueita kaupunkikuvallisesti yhteensitovana alueena, joka tarjoaa virkistystoimintoja edellä mainittujen alueiden lisäksi myös muun yliopistokampuksen ja Keilaniemen yritysalueen käyttäjille.
Diplomityön suunnitelmaosiossa esitetään nykyisen urheilukentän kääntämistä itä-länsi-suuntaiseksi, ja sen korottamista kannen päälle. Kannen alle toteutettavan pysäköintilaitoksen kapasiteetti riittäisi palvelemaan Aalto-yliopiston päärakennus Dipolia, Otahallin ja urheilupuiston käyttäjiä, rannan hotellia, Aalto Inniä ja lähimpiä asuinrakennuksia. Alueen katuverkosto on myös järjestelty osittain uudella, aluetta tehokkaammin palvelevalla tavalla siten, että autoteitä on vähemmän ja ne ovat lyhyempiä. Autoliikenne on myös ohjattu uuden pysäköintilaitoksen sisäänajojen varrelle. Uudet tielinjaukset mahdollistavat Aalto-yliopiston kävelykampuksen laajentamisen ja nykyisten metsäalueiden vahvistamisen.
Urheilukentän ja nykyisten pysäköinti- ja liikennealueiden vapauttama tila on hyödynnetty erityisesti asuinrakentamisen käyttöön. Matalapiirteistä ympäristöä kunnioittavat 3-7-kerroksiset rakennukset rajaavat katu-ja puistotiloja selkeämmiksi kokonaisuuksiksi, sitovat kaupunkikuvallisesti Teekkarikylää ja Kivimiehen aluetta, ja mahdollistavat n. 1500 uuden asukkaan muuttamisen alueelle. Kaupunkikuvallisesti erityisen herkissä paikoissa, Dipolin edustalla ja rantaviivaan kiinnittyneenä on alueelle sijoitettu kulttuuri- ja palvelutoimintoja matalapiirteisiin ja maastoon kiinnittyviin rakennuksiin, joiden katot ovat alueella uudenlaista julkista ulkotilaa.
The thesis studied the connection of the Otaranta borough to the rapidly developing Otaniemi district and Aalto University campus area, both functionally and visually, by examining the area surrounding the design area within a radius of 500 meters, in particular through its architectural and cultural history, landscape and developing plans. Particular assets of the area include its preserved forested landscapes, the historical and architectural value of several of its buildings and the recreational functions of the sports park. Shortcomings of the design area include, in particular, poor light traffic connections and unfinished cityscape, which are especially affected by the large number of land parking and transport areas, steep terrain and the barrier effect of the gated sports field. The present cityscape of Otaranta does not reach the level of cultural and architectural value of the area, but there is a lot of development potential in the currently underused waterfront area.
In Kivimies, in the immediate vicinity of the design area to the south, very tall residential buildings of up to 20 floors have been planned. To the north of the thesis planning area lies the culturally and historically valuable Teekkarikylä forest campus. Its shallow buildings are delicately situated in nature. Otaranta, located between them, should be seen as an urban area that binds these two characteristically different neighborhoods together and offers a variety of recreational activities, not only to the above-mentioned areas, but also to users of the university campus and the Keilaniemi business area.
The planning chapter of the thesis proposes rotating the existing sports field 90 degrees facing east and raising it onto a deck structure covering a new car park facility. The parking garage would have the capacity to serve the Aalto University’s Main Building Dipoli, the users of Otahalli and Sports Park, the hotel located on the waterfront, Aalto Inn and the nearest residential buildings. The street network in the area has also been partly redesigned to serve the area more efficiently, with fewer and shorter motorways. Car traffic is directed along the entrances to the new car park. The new alignment of Otakaari will also make it possible to expand the Aalto University pedestrian campus and strengthen existing forest areas.
The space vacated by the sports ground and existing parking and traffic areas has been utilized mostly for residential construction. The 3-7-storey apartment buildings, which respect the mostly low profile environment, set borders to the street and park areas creating more defined entities tieing the cityscape of Otaranta both to Teekkarikylä and Kivimies, and house about 1,500 new residents. In places of special sensitivity, south of Dipoli and attached to the shoreline, low-profile, landscape-oriented buildings with roofs that offer a new kind of public outdoor space have been added to serve cultural and service activities.