Outsmarting the predator, undoing the hunt - Defining a baseline for a feminist practice in screenwriting

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis
Location:
Date
2019
Department
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Language
en
Pages
65+5
Series
Abstract
In this master’s thesis, I dismantle the Hero’s Journey, a widely used screenwriting paradigm that was commercialised by Joseph Campbell. It was Campbell’s conviction that a woman’s need to identify with the Hero on a personal level means she is confused about her gender and that women do not need to make a personal transformative journey. I compare this setting to what Maureen Murdock and Clarissa Pinkola Estés have written about the Hero and Heroine's Journey and use the research of Dean A. Miller to further proof how the Hero’s Journey is masculine orientated on the expense of the female experience. All mentioned theorists have stumbled on how they address gender and it’s meaning in their theory. The problematic terminology includes references to innate nature defined by gender and biological differences between men and women - but then again also claims on the model transcending gender or the model existing beyond gender differentiation, all in the interest of creating a universally applicable paradigm for screenwriting. I present alternative mythical stories where the active main character is a resourceful woman, who transforms from passive to active and address the ways femininity and masculinity are taught to us and what kind of structure this creates. Using these mythical stories and theory written about them as the base for feminist film theory brings more variables to the narrative tradition in addition to distinctions of hegemonic masculinity that usually define the main character of a film. In order for the Hero’s journey to become truly universal, it needs to intrinsically contain the experience of women, people of color, working class people and other minorities instead of avoiding them. Analysing Jordan Peele’s Get Out with feminist narrative tools produced a context, were the meaning of gender truly dissapates, and the focus moves to not depicting gender norms, but rather the uneven distribution of power and means among people, spesifically among white supremacists and the African American minority. Even if the main character is assumed hetero male, Chris Washington struggles with feelings of inferiority and learns to outsmart his antagonist and unarm him by turning his own weakness into a strenght. My core findings result to disregarding biological gender as the primary signifier of one’s identity and it’s meaning in the journey making narratives. The end goal is not to deny the existence of gender, but to challenge the spectrum gender is observed on. I wanted to acquire an alternative to this school of thought, and even when I appreciate the female orientated theory, the paradigms ambition to transcend gender remains incomplete. Proving that the existing data on male heroes escapes comprehension in regards to life’s complexity allows the screenwriter to rephrase her tradition completely.

Haastan tässä maisterin lopputyössä laaja-alaisesti alalla käytössä olevan Sankarin matka-analogian. Joseph Campbellin perintö perustuu osittain hänen näkemykseensä, jonka mukaan naisen ei tarvitse tehdä itse myyttistä matkaa, ja tämän halu samastua Sankariin kertoo hämmennyksestä omaa sukupuolta koskien. Vertailen tätä lähtökohtaa Maureen Murdockin ja Clarissa Pinkola Estésin kirjoituksiin Sankarin ja Sankarittaren matkoista. Osoitan Dean A. Millerin tutkimuksen avulla entisestään millä tavalla Sankarin matkan voi katsoa olevan sukupuolisesti vinoutunut naisen kokemuksen kustannuksella. Kaikki mainitut teoreetikot ovat omalta osaltaan kompuroineet käsitellessään sukupuolta ja sen merkitystä omassa työssään. Ongelmallinen terminologia sisältää oletuksia sukupuolen mukaan määräytyvästä “sisäisestä luonnosta” ja biologisista eroista miehen ja naisen välillä - toisaalta kaikki pyrkivät vakuuttamaan, että heidän toimintamallinsa ylittää sukupuolen merkityksen tai perustuu lopulta johonkin muuhun kuin sukupuoleen, ja takaa mahdollisuuden luoda universaalisesti sovellettavissa olevan ajatusmallin, jota soveltaa käsikirjoittamiseen.Esittelen joitakin vaihtoehtoisia myyttisiä tarinoita, joissa päähenkilö on aktiivinen ja neuvokas nainen, joka transformoituu passiivisesta aktiiviseksi toimijaksi, ja käsittelen myös tapaa millä naisellisuutta ja miehisyyttä opetetaan ja millaisia rakenteita tästä rakentuu. Myyttisten tarinoiden ja niistä kertovan teorian soveltaminen feministisessä kontekstissa synnyttää uusia muuttujia narratiiviseen perinteeseen hegemonisen maskuliinisuuden ominaisuuksien rinnalle. Jotta Sankarin matka-narratiivi voisi todella olla universaalinen ajatusmalli, tulisi sen rakenteellisesti huomioida myös naisten, rodullistettujen ihmisten, työväenluokan ja muiden vähemmistöjen kokemus, mitä sen voi katsoa kuitenkin vain välttelevän. Analysoin Jodan Peelen Get Out -elokuvan feministisen narratiivin valossa, mikä mahdollistaa keskittymään tarinan valtarakenteisiin, tässä tapauksessa valkoiseen ylivaltaan ja afroamerikkalaiseen vähemmistöön, ilman että sukupuolinormit sinänsä olisivat ratkaiseva tekijä tarinassa. Vaikka päähenkilö Chris Washington on miesoletettu hetero, hän taistelee sisäisen vähemmyyden tunteen kanssa, mutta päihittää lopulta vastustajansa älyllään ja kääntämällä heikkoutensa omaksi edukseen. Olennaisin löydökseni on biologisen sukupuolen ohittaminen keskeisimpänä identiteetin määrittäjänä, myös myyttisessä tai symbolisessa matkanteon narratiivissa. Tarkoituksena ei ole kieltää sukupuolen olemassaoloa, vaan haastaa tapa, jolla sukupuolta tavallisesti tarkastellaan. Pyrkimykseni oli löytää ajatusmallille täydellisempi vaihtoehto ja vaikka pidänkin naisorientoitunutta teoriaa arvossa, sekään ei onnistu ylittämään sukupuolen merkitystä täysin. Sankarista kertova aineisto ei selvästi kata koko elämän kirjon monimuotoisuutta, ja tämän osoittaminen toivottavasti mahdollistaa, että käsikirjoittaja voi uudelleen asetella tarinankerronnan perinteen tarkoituksiinsa sopivaksi.
Description
Supervisor
Talvio, Raija
Thesis advisor
Talvio, Raija
Keywords
feminism, screenwriting, narrative theory, mythology, Jordan Peele, Helen Jacey
Other note
Citation