Title: | Alternative Fuels and Emission Control Methods in Compression Ignition Engines Vaihtoehtoiset polttoaineet ja päästöjenvähennysteknologiat puristussytytteisissä moottoreissa |
Author(s): | Tilli, Aki |
Date: | 2019 |
Language: | en |
Pages: | 91 + app. 81 |
Department: | Konetekniikan laitos Department of Mechanical Engineering |
ISBN: | 978-952-60-8875-4 (electronic) 978-952-60-8874-7 (printed) |
Series: | Aalto University publication series DOCTORAL DISSERTATIONS, 232/2019 |
ISSN: | 1799-4942 (electronic) 1799-4934 (printed) 1799-4934 (ISSN-L) |
Supervising professor(s): | Larmi, Martti, Prof., Aalto University, Department of Mechanical Engineering, Finland |
Thesis advisor(s): | Sarjovaara, Teemu, Dr., Neste, Finland; Kaario, Ossi, Dr., Aalto University, Department of Mechanical Engineering, Finland |
Subject: | Energy, Mechanical engineering |
Keywords: | biofuels, diesel engine, emission reduction, HVO, FAME, biodiesel, paraffinic diesel, biopolttoaineet, dieselmoottori, päästöjen vähentäminen, parafiininen diesel, jälkikäsittely |
Archive | yes |
|
|
Abstract:Tämän väitöstutkimuksen tavoitteena on vertailla vaihtoehtoisten dieselpolttoaineiden vaikutuksia dieselmoottorien toimintaan, päästöihin ja päästöjen vähennystekniikoihin. Tutkimusmenetelminä olivat moottorikoeajot, simuloinnit sekä optiset mittaukset. Moottorikoeajoissa käytettiin tavanomaisia moottoriparametreja, biopolttoaineiden käyttöä varten muokattuja venttiilien ajoituksia, sekä nykyaikaisia jälkikäsittelyteknologioita. Erityisesti keskityttiin vetykäsiteltyyn kasviöljyyn (HVO) ja sen sekoituksiin. Vertailua varten käytettiin standardin EN590 täyttävää dieselpolttoainetta sekä sen sekoituksia perinteisen biodieselin (FAME) kanssa. |
|
Parts:[Publication 1]: Tilli, Aki; Hulkkonen, Tuomo; Kaario, Ossi; Larmi, Martti; Sarjovaara, Teemu; Lehto, Kalle. Biofuel blend late post-injection effects on oil dilution and diesel oxidation catalyst performance. International Journal of Engine Research, 2018, volume 19, issue 9, pages 941-951. Full text in Acris/Aaltodoc: http://urn.fi/URN:NBN:fi:aalto-201812105958. DOI: 10.1177/1468087417736466 View at Publisher [Publication 2]: Hulkkonen, Tuomo; Tilli, Aki; Kaario, Ossi; Ranta, Olli; Sarjovaara, Teemu; Vuorinen, Ville; Larmi, Martti; Lehto, Kalle. Late Post-injection of Biofuel Blends in an Optical Diesel Engine: Experimental and Theoretical Discussion on the Inevitable Wall-wetting Effects on Oil Dilution. International Journal of Engine Research, 2016, volume 18, issue 7, pages 645-656. DOI: 10.1177/1468087416663548 View at Publisher [Publication 3]: Imperato, Matteo; Tilli, Aki; Sarjovaara, Teemu; Larmi, Martti. Large-Bore Compression-Ignition Engines: High NOx Reduction Achieved at Low Load with Hydro-Treated Vegetable Oil. SAE International Journal of Fuels and Lubricants, 2012, volume 5, issue 1, pages 225-232. DOI: 10.4271/2011-01-1956 View at Publisher [Publication 4]: Imperato, Matteo; Tilli, Aki; Sarjovaara, Teemu; Larmi, Martti. Hydrotreated Vegetable Oil and Miller Timing in a Medium-Speed CI Engine. SAE Technical Paper 2012-01-0862, 2012. DOI: 10.4271/2012-01-0862 View at Publisher [Publication 5]: Kaario, Ossi; Tilli, Aki; Hillamo, Harri; Sarjovaara, Teemu; Vuorinen, Ville; Larmi, Martti. Liquid Spray Data from an Optical Medium-Speed Diesel Engine and its Comparison with CFD. SAE Technical Paper Series 2009-01-2676, 2009. DOI: 10.4271/2009-01-2676 View at Publisher [Publication 6]: Tilli, Aki; Kaario, Ossi; Imperato, Matteo; Larmi, Martti. Fuel Injection System Simulation with Renewable Diesel Fuels. SAE Technical Paper Series 2009-24-0105, 2009. DOI: 10.4271/2009-24-0105 View at Publisher |
|
|
Unless otherwise stated, all rights belong to the author. You may download, display and print this publication for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Page content by: Aalto University Learning Centre | Privacy policy of the service | About this site