Algorithmic road state modelling

 |  Login

Show simple item record

dc.contributor Aalto-yliopisto fi
dc.contributor Aalto University en
dc.contributor.advisor Kynnös, Kimmo
dc.contributor.author Kivi, Joonas
dc.date.accessioned 2019-10-27T19:51:50Z
dc.date.available 2019-10-27T19:51:50Z
dc.date.issued 2019-10-22
dc.identifier.uri https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/40902
dc.description.abstract In this work we aim to present algorithms for determining the depth of water or thickness of ice on the road surface from the short-wave infrared absorption spectra of the layer for a Vaisala mobile road sensor prototype. First we build a general understanding of the measurement situation and present a novel, reliable method for the reference measurement of both water and ice layers. Finally, we present two potential algorithms. The first one is based on a rudimentary physical model of the measurement situation while the second features a more data-driven approach. The performance of both of these algorithms is benchmarked against a baseline algorithm. The data-driven approach produces most promising results, as it leverages well the extensive reference measurement. en
dc.description.abstract Tämän työn tavoitteena on kehittää algoritmeja tienpinnalla olevien vesi- ja jääkerrosten paksuuden määrittämiseksi näiden lähi-infrapuna-alueen absorptiospektrejä mittaamalla. Algoritmien toimintaa testataan Vaisalan kehittämällä tiesääanturiprototyypillä. Käymme ensin läpi kerrospaksuuksien mittaamisen perusteet ja mittaustilanteen yleisellä tasolla. Esittelemme myös uuden, tarkan referenssimittausmeneltelmän kontrolloitujen vesi- ja jääkerrosten luomiseen ja mittaamiseen laboratorioolosuhteissa. Lopuksi esittelemme kaksi ehdokasta kerrospaksuusalgoritmiksi. Ensimmäinen näistä perustuu alkeelliseen fysikaaliseen malliin mittaustilanteesta, kun taas toisessa on datalähtöisempi lähestymistapa. Datalähtöinen menetelmä tuottaa lopulta lupaavimpia tuloksia, koska se pystyy hyödyntämään tehokkaasti uuden referenssimittauksen tuloksia. fi
dc.format.extent 6+55
dc.format.mimetype application/pdf en
dc.language.iso en en
dc.title Algorithmic road state modelling en
dc.title Algoritminen tienpinnan tilan mallinnus fi
dc.type G2 Pro gradu, diplomityö fi
dc.contributor.school Perustieteiden korkeakoulu fi
dc.subject.keyword road weather en
dc.subject.keyword absorption spectroscopy en
dc.subject.keyword pavement surface en
dc.subject.keyword mobile measurement en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:aalto-201910275906
dc.programme.major Applied Mathematics fi
dc.programme.mcode SCI3053 fi
dc.type.ontasot Master's thesis en
dc.type.ontasot Diplomityö fi
dc.contributor.supervisor Hannukainen, Antti
dc.programme Master’s Programme in Mathematics and Operations Research fi
local.aalto.electroniconly yes
local.aalto.openaccess yes


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search archive


Advanced Search

article-iconSubmit a publication

Browse