Tavoitteet
Tutkimus tarkastelee yhteisbrändäyksen onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä keskittyen
erityisesti jäätelöalaan. Ongelmaa lähestytään yhteisbrändäystä hyödyntävien yritysten ja
yhteisbrändäysprosessin toteutuksesta vastuussa olevien henkilöiden näkökulmasta. Mittarina
käytetään havaittua tehokkuutta. Onnistumiseen vaikuttavat tekijät jaetaan neljään osaan:
yhteistyökumppaneiden ominaisuuksiin, yhteistyöprosessiin liittyviin tekijöihin, alkuperäisten
brändien ominaisuuksiin sekä yhteisbrändin ominaisuuksiin.
Lähdeaineisto ja tutkimusmenetelmät
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu brändäysstrategioita ja brändilaajennuksia
koskevaan tieteelliseen keskusteluun sekä suhdemarkkinoinnin teorioihin. Tutkimusote on
kvalitatiivinen, ja tutkielman empiirinen osuus on toteutettu teemahaastattelujen avulla.
Haastatteluihin osallistui kuusi edustajaa yrityksistä, jotka ovat olleet mukana valmistamassa
yhteisbrändättyjä jäätelötuotteita. Tutkimusaineisto analysoitiin hyödyntämällä teemoittelua
ja tyypittelyä, loogisia malleja sekä tapausten synteesiä.
Tutkimustulokset
Tulosten perusteella yhteisbrändäyksen onnistumiseen vaikuttavia yhteistyökumppaneiden
ominaisuuksia ovat visio allianssin kautta saavutettavasta edusta, allianssikompetenssi,
tarvittavat resurssit sekä kumppaneiden fyysinen sijainti. Yhteistyöprosessiin liittyviä tekijöitä
ovat arvon luominen, yhteistyösuhteen laatu sekä organisaation toiminta ja rakenne.
Alkuperäisten brändien ominaisuuksista yhteisbrändäyksen onnistumiseen vaikuttaa laatu ja
varsinaisen yhteisbrändin ominaisuuksista johdonmukaisuus sekä lisäarvo.
Avainsanat
yhteisbrändäys, brändilaajennus, suhdemarkkinointi, strateginen allianssi, yhteistyö,
onnistuminen