Title: | The effect of concert hall acoustics on the work of a conductor Konserttisaliakustiikan vaikutus kapellimestarin työhön |
Author(s): | Lehtimäki, Eero |
Date: | 2019-06-17 |
Language: | en |
Pages: | 52 |
Major/Subject: | Acoustics and Audio Technology |
Degree programme: | CCIS - Master’s Programme in Computer, Communication and Information Sciences (TS2013) |
Supervising professor(s): | Lokki, Tapio |
Thesis advisor(s): | Pätynen, Jukka |
Keywords: | concert hall, acoustics, conductor, orchestra, music |
Location: | P1 | Archive
OEV |
|
|
Abstract:Konserttisaliakustiikkaa on tutkittu kuuntelukokeilla yleisön yksilöllisten kuulokokemusten selvittämiseksi sekä akustisilla mittauksilla. Esiintymislavalla on tutkittu muusikoiden keskeistä kuuluvuutta sekä sitä, miten hyvin muusikot kuulevat itsensä. Tutkimusta siitä, miten orkesterin jäsenten keskinäinen balanssi toteutuu konserttisaleissa ei kuitenkaan ole tutkittu. Erityisesti puuttuu tutkimusta siitä, miten balanssi kuullaan mahdollisesti eri tavalla esiintymislavalla ja yleisössä. Tässä tutkielmassa selvitettiin konserttisaliakustiikan vaikutuksia musiikilliseen esiintymistilanteeseen sekä mahdollisia ongelmia ratkaisuineen kartoitettiin. Aihetta tutkittiin kapellimestareiden näkökulmasta luomalla kyselytutkimus, joka lähetettiin 69 kapellimestarille. Kyselyyn vastasi 25 kapellimestaria, ja vastauksia analysoimalla selvitettiin dynamiikkaan ja ajoitukseen liittyviä ongelmia. Useat kapellimestarit raportoivat, että heille tärkeimpiä konserttisalien ominaisuuksia ovat jälkikaiunta, balanssi ja muusikoiden välinen yhteys. He myös nimesivät suosikkikonserttisalinsa. Neljä vastaajien kesken suosituinta salia ovat kaikki perinteisiä "kenkälaatikkosaleja." Suurin osa kapellimestareista koki joutuvansa tekemään kompromisseja musiikillisesta tulkinnastaan usein konserttisaliakustiikan vuoksi. Balanssi ja dynamiikka olivat useimmin nimetyt esityksen osa-alueet, joita he olivat joutuneet muuttamaan akustiikan vuoksi. Vastaajat arvioivat monia usein käytettyjä ratkaisuja lavan ja yleisön väliseen kuulokuvan eron selvittämiseen sekä kertoivat halutessaan oman ratkaisuehdotuksensa. Suosituin ratkaisu oli antaa orkesterin soittaa ilman kapellimestaria samalla, kun kapellimestari itse käy kuuntelemassa yleisön puolella. Tähän esitettiin myös teknistä ratkaisua, mutta se ei saanut suosiota vastaajien keskuudessa. Näiden kuulokuvan erojen ymmärtämiseksi tarvitaan lisää tutkimuksia sekä akustisia mittauksia. |
|
|
Unless otherwise stated, all rights belong to the author. You may download, display and print this publication for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Page content by: Aalto University Learning Centre | Privacy policy of the service | About this site