Abstract:
Sosiaalisessa mediassa toimivat botit ovat mahdollinen tapa yrittää vaikuttaa vaaleihin. Tässä raportissa tutkittiin Suomen eduskunta- ja EU-vaaleihin liittyvää Twitterissä tapahtuvaa automatisoitua toimintaa. Tulosten perusteella tällaista toimintaa esiintyi. Toiminnan määrä ja vaikuttavuus olivat kuitenkin huomattavasti alhaisempia kuin vastaavilla menetelmillä tehdyissä tutkimuksissa esimerkiksi Yhdysvaltojen vuoden 2018 vaaleissa. Boteiksi luokiteltujen tilien tuottaman sisällön eroavaisuuksia normaalien käyttäjien tuottamaan sisältöön tutkittiin. Kummatkin ryhmät keskustelivat pääosin samoista aiheista mutta eri suhteissa. Botit esimerkiksi puhuivat selkeästi suuremmalla todennäköisyydellä tietyistä aiheista kuin normaalit käyttäjät. Havaintojemme perusteella automatisoidut tilit erosivat normaaleista tileistä myös seuraajien lukumäärän, tilin luomispäivän sekä jaettujen linkkien lähteiden suhteen. Tutkitut vuorovaikutusverkostot olivat polarisoituneita, ja automatisoitu toiminta jakautui verkon sisällä epätasaisesti. Automatisoidun vaikuttamisen tutkiminen sosiaalisessa mediassa sisältää haasteita ja vaatii jatkuvaa kehitystyötä.