Title: | Scenario Planning and Attentional Engagement: An Attention-Based View of Strategic Change Skenaariosuunnittelu ja huomion sitouttaminen: strateginen muutos huomioteorian näkökulmasta |
Author(s): | Vesala, Kati |
Date: | 2019-06-19 |
Language: | en |
Pages: | 77 |
Major/Subject: | Strategy and Venturing |
Degree programme: | Master’s Programme in Industrial Engineering and Management |
Supervising professor(s): | Vuori, Timo |
Thesis advisor(s): | Koskinen, Heli |
Keywords: | scenario planning, attentional engagement, attention-based view of the firm, opportunity recognition, strategic change, innovation strategy |
Location: |
Archive
OEV |
|
|
Abstract:Toteutin kvalitatiivisen tutkimuksen erään yrityksen skenaariosuunnittelun käyttöönottoprosessista vuoden 2019 tammikuun alusta maaliskuun loppuun. Skenaariomenetelmää hyödynnettiin yrityksen innovaatiostrategian luontiprosessissa ja sen tarkoituksena oli avustaa päätöksentekijöitä pääsemään yli kapeakatseisuudestaan ja tunnistamaan paremmin tulevaisuuden mahdollisuuksia. Tutkimuksessa kuitenkin havaitsin, että yritys saavutti vain minimaaliset hyödyt skenaariosuunnittelusta. Tämä johtui siitä, että skenaariomenetelmän käyttöönottoprosessi ei kyennyt riittävästi haastamaan organisatoristen jäsenten oletusarvoisia tapoja ajatella ja toimia. Ongelma oli kaksijakoinen: Toisaalta skenaariosuunnitteluprosessi ei korostanut projektin ydintiimin tarvetta säilyttää pitkäaikaista huomiota skenaarioissa, mikä johti skenaariotyöpajojen ulkoistamiseen. Tämä puolestaan sai aikaan sen, etteivät ydintiimin jäsenet saavuttaneet vakaata huomiota tulevaisuuden skenaarioita kohtaan. Toisaalta taas, vaikka työpajaosallistujat olivat läsnä skenaariotyöpajoissa, heidän syvään juurtuneet käsityksensä yrityksestä ja riittämätön taustatieto projektista aiheuttivat heille vaikeuksia muodostaa uusia näkökulmia tulevaisuuden ympäristöstä. Täten työpajaosallistujat eivät kyenneet aikaansaamaan laaja-alaista huomiota tulevaisuuden skenaarioita kohtaan. Tämä tutkimus edistää sekä skenaariosuunnittelun kirjallisuutta että yrityksen huomioteoriaa ehdottamalla, että huomiorakenteiden alkuperäinen tila ei kerro sitä, onnistuuko yritys realisoimaan skenaariosuunnittelun hyödyt vai ei. Sen sijaan olemattomat hyödyt saavutetaan, jos skenaariomenetelmän käyttöönottoprosessi ei kykene auttamaan yrityksen jäseniä saavuttamaan yhtä aikaa sekä vakaata että laaja-alaista huomiota tulevaisuuden skenaarioita kohtaan. |
|
|
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no open access files associated with this item. |
Page content by: Aalto University Learning Centre | Privacy policy of the service | About this site